Największy krajowy armator, Polska Żegluga Morska, wyremontuje w tym roku w polskich stoczniach 13 swoich statków, w tym 11 masowców i dwa promy. Łącznie zapłaci za te usługi około 50 milionów złotych.
Największym beneficjentem zleceń PŻM w tym roku jest Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" ze Szczecina. Do tej pory przeprowadzono tu remonty na pięciu masowcach PŻM typu "jeziorowiec" : "Iryda", "Isolda", "Irma", "Miedwie" oraz "Drawsko" oraz na dwóch promach : "Polonia" i "Skania", zarządzanych przez spółkę z Grupy PŻM - Unity Line. Obecnie w "Gryfii" trwa remont 38-tysięcznika "Podhale", a do końca roku do szczecińskiej stoczni na remont przypłyną jeszcze prawdopodobnie : "Resko" (w listopadzie) oraz "Wicko" (pod koniec grudnia).
PŻM remontuje swoje statki także stoczniach trójmiejskich. W połowie października w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" rozpoczął się remont na 80-tysięczniku "Jawor", a w grudniu do tej samej stoczni na remont przypłynie jeszcze bliźniaczy statek - "Ornak".
Z kolei w Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni kończy się właśnie remont na 38-tysięczniku "Warmia".
Podczas remontów realizowane są przede wszystkim prace konserwacyjno-malarskie oraz przeprowadzany jest przegląd wszystkich najważniejszych urządzeń, związanych z napędem statku i jego bezpieczeństwem nawigacyjnym. Ważną częścią każdego remontu jest również instalacja tzw. systemów uzdatniania wód balastowych (tj. unieszkodliwiania morskich organizmów przenoszonych w wodach balastowych), co wynika z nowych przepisów konwencyjnych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Łączne koszty, jakie PŻM poniesie w całym 2020 roku z tytułu prac remontowych statków w polskich stoczniach, wynoszą ok. 50 mln zł, nie wliczając w to kosztów, związanych z zakupem systemów uzdatniania wód balastowych (produkowanych przez firmy zewnętrzne).
Polska Żegluga Morska wysoko ocenia zarówno jakość, jak i terminowość prac w krajowych stoczniach remontowych.
PŻM posiada obecnie 62 statki i zatrudnia ponad dwa tysiące polskich marynarzy.
Krzysztof Gogol
Rzecznik prasowy Grupy PŻM
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza