Największy krajowy armator, Polska Żegluga Morska, wyremontuje w tym roku w polskich stoczniach 13 swoich statków, w tym 11 masowców i dwa promy. Łącznie zapłaci za te usługi około 50 milionów złotych.
Największym beneficjentem zleceń PŻM w tym roku jest Morska Stocznia Remontowa "Gryfia" ze Szczecina. Do tej pory przeprowadzono tu remonty na pięciu masowcach PŻM typu "jeziorowiec" : "Iryda", "Isolda", "Irma", "Miedwie" oraz "Drawsko" oraz na dwóch promach : "Polonia" i "Skania", zarządzanych przez spółkę z Grupy PŻM - Unity Line. Obecnie w "Gryfii" trwa remont 38-tysięcznika "Podhale", a do końca roku do szczecińskiej stoczni na remont przypłyną jeszcze prawdopodobnie : "Resko" (w listopadzie) oraz "Wicko" (pod koniec grudnia).
PŻM remontuje swoje statki także stoczniach trójmiejskich. W połowie października w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" rozpoczął się remont na 80-tysięczniku "Jawor", a w grudniu do tej samej stoczni na remont przypłynie jeszcze bliźniaczy statek - "Ornak".
Z kolei w Stoczni Remontowej "Nauta" w Gdyni kończy się właśnie remont na 38-tysięczniku "Warmia".
Podczas remontów realizowane są przede wszystkim prace konserwacyjno-malarskie oraz przeprowadzany jest przegląd wszystkich najważniejszych urządzeń, związanych z napędem statku i jego bezpieczeństwem nawigacyjnym. Ważną częścią każdego remontu jest również instalacja tzw. systemów uzdatniania wód balastowych (tj. unieszkodliwiania morskich organizmów przenoszonych w wodach balastowych), co wynika z nowych przepisów konwencyjnych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Łączne koszty, jakie PŻM poniesie w całym 2020 roku z tytułu prac remontowych statków w polskich stoczniach, wynoszą ok. 50 mln zł, nie wliczając w to kosztów, związanych z zakupem systemów uzdatniania wód balastowych (produkowanych przez firmy zewnętrzne).
Polska Żegluga Morska wysoko ocenia zarówno jakość, jak i terminowość prac w krajowych stoczniach remontowych.
PŻM posiada obecnie 62 statki i zatrudnia ponad dwa tysiące polskich marynarzy.
Krzysztof Gogol
Rzecznik prasowy Grupy PŻM
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów