Na pokładzie jednostki flagowej Marynarki Wojennej Kolumbii, żaglowcu Gloria firmy COTECMAR i Damen podpisały protokół ustaleń oraz umowę o świadczenie usług technicznych, dostawę materiałów i sprzętu dla pierwszej fregaty, jaka ma powstać w ramach kolumbijskiego przemysłu stoczniowego.
W podpisaniu kontraktu 10 sierpnia wzięli udział Reina Buijs, ambasador Holandii w Kolumbii, wiceadm. Juan Ricardo Rozo Obregón, Comandante de la Armada de Colombia, wiceadmirał Luis Fernando Marquez Velosa, prezes COTECMAR, Roland Briene, dyrektor zarządzający Damen Naval i Pieter Becker, dyrektor handlowy PES Colombia Damen Naval. Dokumenty mają być zgodne z zawartą we wrześniu 2022 roku umową o współpracy, podpisanej przez oba przedsiębiorstwa. Będą zaangażowane w budowę fregaty oznaczonej jako PES, czyli Plataforma Estratégica de Superficie, tj. strategiczna platforma powierzchniowa.
Zaplanowana jednostka otrzyma nazwę ARC Almirante Padilla i ma zostać zbudowana w oparciu o projekt platformy SIGMA 10514 dostarczony przez Damen. Jej długość ma wynosić 10,5 metra, a szerokość 14,02 metrów. 'Wyporność będzie najpewniej wynosić 2200-2500 ton. Będzie to pierwszy okręt tej klasy zbudowanej przez państwową stocznię Cotecmar (Corporación de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo de la Industria Naval, Marítima y Fluvial) z siedzibą w kolumbijskiej Kartagenie, a także największy i najbardziej złożony, jaki powstał w kraju, co budzi skojarzenia z polskiem programem "Miecznik". Co istotne, program zakłada budowę i dostarczenie łącznie nawet pięciu fregat po 2030 roku.

Przedsięwzięcie ma odzwierciedlać postęp technologiczny, naukowy i innowacyjny, w zakresie jaki miał się dokonać w krajowej branży stoczniowej, przy czym budowa fregaty ma oznaczać krok do przodu w rozwoju sił morskich oraz rozwoju local content. Ma zyskać na tym zarówno przemysł okrętowy, jak i szereg innych innych firm w ramach łańcucha dostaw.
Admirał Rozo wspomniał, że wydarzenie jest "historycznym dniem, zarówno dla kolumbijskiej marynarki wojennej, jak i dla COTECMAR". Z kolei Roland Briene dodał, że Damen Shipyards Group jest szczególnie dumna z możliwości realizacji tego zamówienia wspólnie z COTECMAR. Zaznaczył też, że z niecierpliwością czeka na rozpoczęcie budowy tego statku i wskazał, że zamówienie było częściowo spowodowane dobrą współpracą, którą COTECMAR i Damen rozwinęły podczas niedawnej budowy oceanograficznego i arktycznego statku badawczego Simón Bolívar.
Nowa fregata ma zapewnić zwiększenie zdolności bojowych Marynarki Wojennej Kolumbii (Armada Nacional de la República de Colombia). Obecnie trzon sił stanowią zbudowane jeszcze w latach 80-tych X wieku w ówczesnych Niemczech Zachodnich fregaty, a także dostarczone w latach 2014-2020 dwie południowokoreańskie korwety, również zbudowane w latach 80-tych. Siły te uzupełniają, zbudowane przy współpracy z niemiecką branżą stoczniową trzy patrolowce oparte na platformie Fassmer-80. Do tego dochodzą cztery okręty podwodne, dwa typu 209 i dwa typu 206, a także kilkadziesiąt mniejszych jednostek, w tym patrolowych, zwiadowczych, desantowych, szkolnych oraz pomocniczych.
W oparciu o projekt SIGMA 10514 powstało 10 jednostek, a zaplanowanych jest kolejnych osiem. Dostosowane projekty trafiły do wyposażenia sił morskich Indonezji (jako korwety i fregaty), Maroka, Wietnamu oraz Meksyku (jako fregaty).
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów