• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Rozładunek blisko 100 tysięcy ton węgla koksującego w Porcie Gdańsk [ZDJĘCIA, WIDEO]

17.08.2021 22:00 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Rozładunek blisko 100 tysięcy ton węgla koksującego w Porcie Gdańsk [ZDJĘCIA, WIDEO]
Rozładunek blisko 100 tysięcy ton węgla koksującego w Porcie Gdańsk [ZDJĘCIA, WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

16 sierpnia 2021 do portu w Gdańsku przybił kolejny już w tym roku masowiec przewożący węgiel koksujący – mv Andros Glory. Na jego pokładzie przywieziono ponad 90 tysięcy ton węgla przeznaczonego do jednej z polskich koksowni.

Po przeczytaniu tej informacji nasunąć może się pytanie: po co do Polski importuje się węgiel, jeżeli w polskich kopalniach wydobywa się go w milionach ton? Istotne jednak jest, iż w przypadku polskiego węgla mówimy o węglu kamiennym, tzw. energetyzującym – który dominuje jako paliwo w krajowych ciepłowniach i elektrowniach. Jego specyfika różni się od węgla koksującego.

Węgiel koksujący pochodzący z Mozambiku, Australii lub Kanady, wykorzystywany jest bezpośrednio do produkcji koksu, który obok rudy jest najważniejszym surowcem w hutnictwie, odlewnictwie lub przemyśle grzewczym. Na chwilę obecną import tego gatunku węgla stał się niezbędny dla całej Unii Europejskiej ze względu na niewystarczającą jego dostępność na rynku europejskim.

Proces obsługi spedycyjnej dostaw węgla koksującego dla jednego z największych odbiorców w Polsce realizowany jest od 27 sierpnia 2014 roku. W tym dniu przy Pirsie Rudowym w Porcie Północnym przyjęto statek z ładunkiem australijskiego węgla, w ilości 74 031 ton. Był to pierwszy z wielu statków obsługiwanych przez TSL Silesia Sp. z o.o, na gdańskim terminalu ładunków masowych.

Przeładunek węgla w relacji ładownia statku – plac – środki transportu odbywa się na Pirsie Rudowym w Porcie Gdańsk i prowadzony jest przez wysoce wyspecjalizowane brygady Przedsiębiorstwa Przeładunkowo-Składowego Port Północny Sp. z o.o.

Po rozładunku statku i odprawie celnej – także realizowanej przez agencję celną TSL Silesia – węgiel w wyznaczonym przez harmonogram dostaw okresie jest przewożony do miejsca przeznaczenia w głębi kraju. W zależności zatem od wymogów klienta, organizowane jest podstawienie pod załadunek odpowiednich wagonów kolejowych lub samochodów.

Efektywność działania zespołu portowego TSL Silesia na terenie Portu Północnego w Gdańsku obrazują ilości przeładowanego w poszczególnych latach węgla. Przykładowo – w rekordowym roku 2019 ilość obsłużonego surowca wyniosła ok 1,914 mln ton. Rok wcześniej (2018) przywieziono 1,602 mln ton węgla. Ubiegły rok 2020 został zamknięty dostawami w ilości 1,115 mln ton. Do końca lipca 2021 roku zostało przeładowanych prawie 907 000 ton.

Jak wynika więc z danych, import węgla koksującego wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, a TSL Silesia pomimo pandemii i wbrew wszelkim utrudnieniom nie unika spedycyjnych wyzwań.

Bollore Logistics
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34362,00 $ tona 0,20% 15 wrz
 Cynk 3051,00 $ tona 1,23% 15 wrz
 Aluminium 2867,00 $ tona 0,74% 15 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.