Koniec tygodnia w PGZ Stocznia Wojenna to nie tylko moment na podsumowania, ale przede wszystkim czas wypełniony działaniami. Obok prac stoczniowych nie brakuje spotkań i wydarzeń, które służą wymianie doświadczeń i planowaniu kolejnych przedsięwzięć.
W trakcie ubiegłotygodniowych targów BaltExpo 2025 przedstawiciele gdyńskiej stoczni zapowiedzieli etapy budowy okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Plan zakłada, że 27 listopada odbędzie się cięcie blach pod okręt ratowniczy programu „Ratownik”, natomiast 19 grudnia będzie miało miejsce położenie stępki pod drugą fregatę programu „Miecznik”, przyszły ORP Burza.

17 października zakład w Gdyni odwiedziła Melinda Simmons, ambasador Wielkiej Brytanii Polsce. Po terenie stoczni została oprowadzona przez jej członkinię zarządu, Beatę Koniarską, a także wiceprezesa zarządu PGZ S.A., Jana Grabowskiego. Była to okazja do zaprezentowania postępów prac w tym przedsięwzięciu, realizowanym wspólnie z brytyjskim partnerem, koncernem Babcock International Group. Na terenie hali kadłubowej, najwyższego tego rodzaju obiektu w Polsce, trwa obecnie budowa pierwszej z trzech wielozadaniowych fregat programu „Miecznik”, dla polskich sił morskich. Przyszły ORP Wicher jest w budowie od sierpnia 2023 roku, a jego wodowanie zaplanowano na II poł. 2026 roku.
To spotkanie było też okazją do podkreślenia znaczenia polsko-brytyjskiej współpracy w sektorze obronnym oraz transferu technologii, który wzmacnia nie tylko polski przemysł stoczniowy, ale również zdolności obronne całego regionu. Należy pamiętać, że w Wielkiej Brytanii powstają podobne okręty, fregaty typu 31, tak samo oparte na platformie Arrowhead 140. Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu odbyło się związane z jej tematem międzynarodowe spotkanie z udziałem sił morskich, branży stoczniowej, zbrojeniowej i firm działających w ramach local content.
W tym tygodniu prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o., Marcin Ryngwelski, uczestniczył w Europejskim Forum Nowych Idei, podczas panelu „Modernizacja polskiej armii – szansa czy wyzwanie”. Dyskusja koncentrowała się wokół kluczowych pytań o przyszłość polskiego bezpieczeństwa, które wymagają odpowiedzi, by kraj mógł wzmacniać swoją pozycję w NATO i Europie, jednocześnie rozwijając własny potencjał. Do omawianych zagadnień należały kwestia finansowania i modernizacji sił zbrojnych, rola, jaką odgrywa rodzimy przemysł obronny, a także ile w polskich inwestycjach jest współpracy w ramach Unii Europejskiej, a ile zależności od USA. Debata dotyczyła również deregulacji oraz roli firm prywatnych i państwowych w systemie obronnym.

Z myślą o kształceniu przyszłych kadr, stocznia podpisała umowę patronacką z Zespołem Szkół Okrętowych i Ogólnokształcących w Gdańsku „Conradinum”. Patronat objął uczniów kształcących się w zawodzie mechatronik. Współpraca z placówką obejmuje praktyczną naukę zawodu realizowaną na terenie gdyńskiej stoczni, wsparcie merytoryczne w procesie kształcenia, modernizację stanowisk dydaktycznych oraz możliwości zatrudnienia najlepszych absolwentów. Ma być to inwestycja w przyszłość, tak zakładu stoczniowego, jak i tych młodych ludzi, którzy mogą związać swoją karierę zawodową i tym samym przyszłość w w rozwijającym się przemyśle stoczniowym.

Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów