ew
Polski rząd podjął decyzję o budowie nowych portów morskich w latach 2020-2030. To odpowiedź na wzrost przeładunku w polskich portach - przekonywał na konferencji w Brukseli wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
Minister wziął udział w konferencji poświęconej bezpieczeństwu na morzach i oceanach oraz gospodarce morskiej, którą w Parlamencie Europejskim w Brukseli zorganizowała europosłanka Anna Fotyga (PiS).
Jak mówił wiceminister, w Polsce nadchodzi czas dużych inwestycji portowych. "W 2018 r. trzy polskie porty przeładowały ponad 100 mln ton towarów. W 2019 r. mamy już 110 mln ton. Ten wzrost jest zauważalny" - zaznaczył.
Witkowski podkreślił, że aby utrzymać tę tendencję i nie wypaść z rynku, polski rząd podjął decyzję o budowie w Trójmieście dwóch nowych, dużych portów. "To będzie całkowicie nowa jakość" - powiedział, dodając, że chodzi o duże porty na lądowym obszarze w Zatoce Gdańskiej. Powstanie też terminal przeładunkowy w Świnoujściu. Wskazał, że nowe obiekty będą powstawały w latach 2020-2030.
Zaznaczył, że w Polsce rośnie też przeładunek gazu skroplonego LNG w gazoporcie w Świnoujściu.
"Polska była, jest i będzie krajem morskim. Chcemy wykorzystywać nasz potencjał, chcemy uczestniczyć w wymianie towarowej i handlowej z całym światem. Nasz przemysł stoczniowy, który na początku lat 90. ubiegłego wieku uległ pewnym przeobrażeniom, jest coraz bardziej konkurencyjny, wyspecjalizowany. Polskie porty się rozwijają" – podsumował wiceminister Witkowski.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej