• <
PZT_1100x200_gif_2020

Śląskie: Ograniczenia tylko na drodze dojazdowej do nowego fragmentu A1

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Śląskie: Ograniczenia tylko na drodze dojazdowej do nowego fragmentu A1
Śląskie: Ograniczenia tylko na drodze dojazdowej do nowego fragmentu A1 - GospodarkaMorska.pl

pc

01.08.2019 Źródło: PAP

Na zaplanowanych do otwarcia odcinkach autostrady A1 od Pyrzowic pod Częstochowę nie będzie ograniczeń tonażu – poinformowała GDDKiA. Częstochowa wprowadzi ograniczenie do 12 ton na drodze nr 908, prowadzącej do węzła z A1 od strony centrum miasta.

Na najbliższe dni Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała otwarcie znacznej części budowanej w ostatnich latach autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa. Będzie to ok. 33 km trasy od Pyrzowic do węzła Częstochowa – Południe (stara nazwa węzła: Zawodzie). Praktycznie gotowy jest także kolejny, liczący ok. 5 km odcinek A1, kończy się on jednak przed węzłem powstającym w ramach znacznie opóźnionej tzw. autostradowej obwodnicy Częstochowy.

Jak poinformował PAP w środę rzecznik katowickiego oddziału GDDKiA Marek Prusak, na całym przebiegu autostrady, która zostanie udostępniona kierowcom, nie będą wprowadzane jakiekolwiek ograniczenia tonażu. Problem dla kierowców cięższych pojazdów wiąże się natomiast z kwestią dojazdu z i do końca oddawanego teraz do ruchu fragmentu A1.

Jak bowiem przekazał PAP rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu w Częstochowie Maciej Hasik, dopuszczenie części ruchu z A1 na miejskie drogi będzie odbywało się na mocy tzw. tymczasowej organizacji ruchu. MZDiT i GDDKiA ustaliły w tym kontekście, że na prowadzącej do miasta od węzła Częstochowa Południe drodze nr 908 dopuszczone będą z A1 pojazdy o masie całkowitej nie większej niż 12 ton.

„Częstochowski MZDiT nie zamierza w dodatkowy sposób oznakowywać dojazdu do A1 na swoich drogach na tym etapie jej przejezdności w obrębie miasta. Ponadto MZDiT będzie monitorować sytuację m.in. poprzez regularne badanie natężenia ruchu” - zaznaczył Hasik.

Jak wyjaśnił, wprowadzane ograniczenie (i jego egzekwowanie) ma ograniczyć negatywne skutki zwiększenia natężenia ruchu samochodowego w mieście. Ma też zabezpieczyć gruntownie przebudowaną przed dwoma laty przez miasto drogę 908. Parametry odnowionej w granicach Częstochowy drogi nie pozwalają bowiem na ruch pojazdów o wysokim tonażu.

Hasik wskazał, że ciężki tranzyt będzie miał możliwość dojazdu z i do A1 przez wcześniejsze węzły: Woźniki i Pyrzowice. Z węzła Woźniki kierowcy będą mogli dotrzeć do drogi krajowej nr 1 poprzez drogę nr 789. Ciężkie pojazdy będą mogły też, jak dotąd, zjechać z A1 obok Pyrzowic i poprzez rozbudowywaną obecnie trasę S1 dotrzeć do krajowej „jedynki” na węźle Podwarpie.

Rzecznik częstochowskiego MZDiT zasugerował, że korzystanie z innych węzłów, niż Częstochowa Południe, może być korzystne też dla kierowców lżejszych samochodów. Jak wyjaśnił, poruszając się po Częstochowie można napotkać na miejscowe utrudnienia spowodowane m.in. gruntowną przebudową linii tramwajowej czy budową węzłów przesiadkowych.

W ostatnich kilku latach na terenie woj. śląskiego powstawały m.in. cztery odcinki autostrady A1 Pyrzowice – Częstochowa. Spółki z grupy Strabag wykonały dwa z nich: 17-kilometrowy tzw. odcinek H Zawodzie (bez węzła) - Woźniki (z węzłem) oraz liczący 15 km odcinek I Woźniki – Pyrzowice (bez węzłów). Niespełna 5-kilometrowy odcinek G Blachownia (bez węzła) - Zawodzie (z węzłem) wykonały spółki z grupy Berger Bau.

Przez wiele miesięcy w mediach pojawiały się sygnały o opóźnieniach w realizacji obwodnicy Częstochowy (tzw. odcinek F, ok. 20,3 km plus ok. 1 km włączenia do DK1). Umowę na jego zaprojektowanie i budowę GDDKiA zawarła w październiku 2015 r. z konsorcjum spółek Salini Polska, Salini Impregilo i Todini Costruzioni Generali.

Pod koniec kwietnia br. GDDKiA odstąpiła od umowy z tym wykonawcą - po kierowanych doń wielokrotnych wezwaniach do powrotu na budowę i prowadzenia robót zgodnie z kontraktem. Następnie Dyrekcja uruchomiła procedurę zmierzającą do wyłonienia wykonawcy tzw. prac zabezpieczających - w formule negocjacji bez ogłoszenia.

Przed tygodniem GDDKiA podpisała umowę na wykonanie tych prac z konsorcjum z kluczowym udziałem Strabagu i Budimeksu. Ich zakres obejmie m.in. wykonanie robót zabezpieczających na głównym ciągu trasy, roboty ziemne, wykonanie warstw konstrukcyjnych i bitumicznych oraz wykończenia obiektów inżynierskich. Termin określono na 15 listopada br.

Dyrekcja poinformowała w tym czasie, że przygotowuje przetarg na prace niezbędne do uzyskania zgody na użytkowanie obwodnicy i udostępnienie jej kierowcom (planowo w okolicach końca 2019 r.). Obejmą one m.in. elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, ekrany akustyczne, oświetlenie węzła Rząsawa czy ogrodzenie pasa drogowego autostrady. Do całkowitego ukończenia inwestycji potrzebne będzie prawdopodobnie jeszcze jedno postępowanie.

Drożność autostradowej obwodnicy Częstochowy jest kluczowa dla skierowania tam ruchu z częstochowskiego odcinka DK1, którą obecnie odbywa się główny ruch tranzytowy w osi północ-południe. Wkrótce rozpocznie się bowiem remont przebiegającej przez miasto "jedynki". W ostatnich tygodniach samorząd Częstochowy zapowiedział, że zasadnicze prace rozpoczną się tam w 2020 r.

Źródło:
PAP
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 28275,00 $ tona -0,44% 21 kwi
 Cynk 2793,00 $ tona -1,13% 21 kwi
 Aluminium 2344,00 $ tona 0,86% 21 kwi
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.