• <
PZT_980x120_gif_2020

Przekop Mierzei Wiślanej może być droższy niż zakładano

Strona główna Porty, logistyka Przekop Mierzei Wiślanej może być droższy niż zakładano
Przekop Mierzei Wiślanej może być droższy niż zakładano - GospodarkaMorska.pl

pc/PAP

20.03.2019 Źródło: własne

Przekop Mierzei Wiślanej droższy niż zakładano? Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Technicznych, poinformowała w poniedziałek na antenie Radia Gdańsk, że koszt inwestycji z zakładanych 800 mln zł może wzrosnąć do 1,2-1,3 mld zł. Dodała, że nie ma możliwości, by wartość złóż bursztynu odkrytych na terenie planowanego przekopu sfinansowała koszty całej inwestycji. Budowa kanału ma zakończyć się w 2022 r.

W związku z licznymi pytaniami o ostateczny koszt inwestycji, głos w sprawie zabrał Urząd Morski w Gdyni.

„Kwota, do jakiej mógłby ewentualnie wzrosnąć koszt budowy kanału, wynikała z wieloletniego doświadczenia przy prowadzeniu postępowań przetargowych w zakresie budowli hydrotechnicznych i była wyłącznie szacunkowa. Może ona nie odzwierciedlać ostatecznej wartości inwestycji” – podał w komunikacie Urząd Morski w Gdyni.

Czytamy w nim dalej, że nie jest wykluczone, że założona kwota, uwzględniając wzrost cen materiałów i sytuację na rynku, ostatecznie ulegnie zmianie, ponieważ szacunki wykonane były kilka lat temu.

„Niemniej jednak, należy podkreślić, iż do czasu otwarcia ofert w pierwszej części przetargu – planowane jest ono na chwilę obecną na połowę kwietnia br., mogą to być wyłącznie szacunki. Brak jest dokładnych wyliczeń, co do możliwego wzrostu kosztów budowy kanału. Przy ostatnich dużych przetargach odnotowaliśmy wzrost cen ofert w stosunku do kosztorysów inwestorskich w różnym stopniu” – poinformował w komunikacie Urząd Morski w Gdyni.

Do sprawy odniosło się także Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

– W planie wieloletnim kwota przeznaczona na realizację tzw. Przekopu Mierzei Wiślanej wynosi 880 mln zł. Czy będzie to większa kwota, okaże się po otwarciu i analizie ofert przetargowych. Dopóki trwa procedura przetargowa, trudno nam komentować tego typu doniesienia – powiedział Michał Kania, dyrektor Biura Prasowego resortu, cytowany przez portal rynekinfrastruktury.pl.

Na początku marca w Brukseli odbyło się spotkanie przedstawicieli polskich władz z urzędnikami Komisji Europejskiej. Tematem były kwestie powiązane z planowaną przez polski rząd inwestycją – przekopem Mierzei Wiślanej.

Przeciwnicy projektu wskazują, że prace na mierzei rozpoczęły się, mimo że postępowanie odwoławcze w sprawie decyzji środowiskowej dla kanału wciąż jest w toku. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) przedłużyła je do 19 kwietnia. Jak wyjaśniła GDOŚ, przyczyną jest konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego.

W grudniu ubiegłego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie wydała tak zwaną decyzję środowiskową dla planowanego kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Zastrzeżenia do zapisów przyrodniczych w decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Olsztynie mają zarząd województwa pomorskiego i organizacje ekologiczne. Złożyły one od niej odwołania do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Obecnie trwa postępowanie przetargowe na pierwszy etap budowy „Drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Urząd Morski w Gdyni przedłużył termin składania ofert do 15 kwietnia 2019. Tego dnia mają zostać otwarte koperty z ofertami wykonawców, a w maju przetarg ma zostać rozstrzygnięty. Wydłużył się także czas realizacji pierwszego etapu inwestycji. Pierwotnie wykonawca miał mieć 36 miesięcy na prace budowlane, teraz jest to 40 miesięcy.

Przekop Mierzei Wiślanej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 43,02 $ baryłka  -0,14% 23:54
 Cyna 16960,00 $ tona 0,00% 3 lip
 Cynk 2020,00 $ tona -0,74% 3 lip
 Aluminium 1581,00 $ tona -1,25% 3 lip
 Pallad 1938,40 $ uncja  -0,39% 23:45
 Platyna 859,10 $ uncja  2,36% 23:45
 Srebro 18,62 $ uncja  0,16% 23:49
 Złoto 1807,50 $ uncja  0,75% 23:46

Dziękujemy za wysłane grafiki.