• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Promy w Grecji coraz starsze. Tamtejsza flota potrzebuje zmian

pc

21.08.2019 03:44 Źródło: promyskat.pl
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Promy w Grecji coraz starsze. Tamtejsza flota potrzebuje zmian
Promy w Grecji coraz starsze. Tamtejsza flota potrzebuje zmian - GospodarkaMorska.pl

Grecja należy do tych krajów na świecie, w których komunikacja promowa stanowi fundament transportu. Eksperci nie mają jednak wątpliwości, że w najbliższych latach tamtejsza flota musi przejść rewolucyjne zmiany.

W wielu krajach Starego Kontynentu armatorzy zamawiają nowe promy lub modernizują starsze jednostki, dostosowując je do najnowszych standardów. Popularyzuje się też moda na zielone, przyjazne środowisku technologie. Wciąż rośnie w rynku udział  promów LNG, hybrydowych i elektrycznych. Specjaliści wyliczyli, że w tej chwili w budowie dla europejskich przewoźników znajduje się 25 promów, których dostawy przewidziane zostały przed 2022 r. Wśród tych operatorów nie ma jednak tych pochodzących z Grecji. Eksploatowane w tym kraju zasoby gwałtownie się starzeją, a Europa i świat, gdy chodzi o rozwój nowoczesnej floty, bardzo szybko śródziemnomorskiemu krajowi uciekają.

Na Morzu Egejskim i Morzu Jońskim pływają obecnie 74 promy (liczba ta nie uwzględnia jednostek ro-ro). Przypomniano, że 10 z nich znajduje się w służbie już ponad 40 lat. Ale problem stanie się wkrótce jeszcze poważniejszy – pod koniec przyszłej dekady tak wiekowych statków będzie już 41 (ponad 55 procent).

Ostatni nowy prom dołączył do floty któregoś z greckich operatorów w 2012 r. - była to jednostka Blue Star Patmos. Rok wcześniej – także w barwach Blue Star Ferries – zaczął pływać Blue Star Delos.

Obecna sytuacja to całkowita zmiana w porównaniu z poprzednim 15-letnim okresem, gdy ten sektor przechodził znaczące zmiany, a duże inwestycje związane były z formowaniem się takich gigantów, jak Attica Group oraz wejściem niektórych przewoźników na giełdę. Obecny odwrót i brak inwestycji we flotę spowodowany jest – zdaniem specjalistów – brakiem zainteresowania ze strony lokalnych przewoźników obsługą dalekich, dotowanych przez państwo tras. Według Michalisa Sakellisa z Greckiego Stowarzyszenia Armatorów Statków Pasażerskich (SEEN), ci działający w strefie przybrzeżnej przewoźnicy mogliby pozyskać nowe promy, ale nie zabiegają o tzw. dalekie trasy, które wymuszałyby znaczące inwestycje we flotę. Na wiele z takich połączeń nie wpłynęły żadne oferty w czasie postępowań koncesyjnych.

Źródło:
promyskat.pl
Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 37500,00 $ tona 2,53% 24 wrz
 Cynk 3109,00 $ tona 2,17% 24 wrz
 Aluminium 2905,00 $ tona -1,06% 24 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.