• <
bulk_cargo_port_szczecin

Port Gdynia zwiększa możliwości przeładunkowe paliw płynnych

pc/Zarząd Morskiego Portu Gdynia

06.09.2019 04:12 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia zwiększa możliwości przeładunkowe paliw płynnych

Partnerzy portalu

Port Gdynia zwiększa możliwości przeładunkowe paliw płynnych - GospodarkaMorska.pl

Obserwowany od kilku lat wzrost przeładunku paliw płynnych na rynku transportu morskiego, spowodował konieczność modernizacji Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP).

Celem zwiększenia możliwości przeładunkowych SPPP, Zarząd ZMPG podjął się realizacji trzech odrębnych zadań inwestycyjnych w tym rejonie Portu Gdynia:

  • Wymiana urządzeń cumowniczo-odbojowych na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych,
  • Modernizacja SPPP w zakresie przebudowy stałej instalacji gaśniczej oraz instalacji przeładunku paliw z instalacjami przynależnymi,
  • Wyposażenie SPPP w drugie ramie przeładunkowe.

Spośród nich dwa zostały już zrealizowane. Dnia 14 maja 2019 r. zakończono wymianę urządzeń cumowniczo-odbojowych (koszt całkowity około 1,3 mln zł). Natomiast 7 sierpnia 2019 r. włączono do eksploatacji przebudowaną instalację gaśniczą na SPPP.

W ramach tej inwestycji wymieniono:

  • pompy główne w budynku pompowni p.poż.,
  • działka wodno-pianowe na monitorach gaśniczych,
  • pompowy system podawania środka pianotwórczego,
  • system sterowania działek wodno-pianowych z hydraulicznego na elektryczny,
  • niezbędne orurowanie i armaturę instalacji technologicznych.

Dodatkowo zamontowano system kamer termowizyjnych, monitorujących proces przeładunku paliw płynnych pod kątem zagrożeń pożarowych, system monitorujący i sterujący pracą całego systemu gaśniczego oraz w sterowni budynku pompowni p.poż. pełną wizualizację pracy systemu gaśniczego.

– Z uwagi na fakt, że prace przeładunkowe na SPPP odbywają się w warunkach podwyższonego ryzyka wybuchu i pożaru, celem zapewnienia ciągłości prac przeładunkowych, każdorazowo konieczne było zapewnienie asysty statku pożarniczego. Całkowity koszt zadania zamknął się kwotą około 8,6 mln zł – mówi wiceprezes ZMPG Grzegorz Dyrmo.

Modernizowane Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia połączone jest bezpośrednio z rozbudowywaną bazą paliw w Dębogórzu, należącą do Grupy Kapitałowej PERN. PERN ogłosił przetarg na budowę dwóch zbiorników oraz infrastruktury im towarzyszącej. Będą w nich magazynowane produkty naftowe. Każdy zbiornik ma mieć pojemność 32 tys. m³.

– Potwierdzeniem zasadności podjętych inwestycji na SPPP są inwestycje realizowane przez PERN w zakresie posiadanej przez nich bazy magazynowej. Mając na uwadze komplementarność działalności PERN i ZMPG, w obszarze przeładunku i magazynowania paliw płynnych, Port Gdynia musi podejmować wysiłek, mający na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych SPPP. Dopełnieniem całości naszych działań w tym zakresie będzie przewidywana na koniec roku dostawa i uruchomienie drugiego nalewaka – dodaje Dyrmo.

W ramach realizacji przebudowy stałej instalacji gaśniczej na Stanowisku Przeładunku Paliw Płynnych na falochronie zwiększono zasięg podawania mieszaniny wodno-pianowej do 70 m. Zwiększenie skutecznego zasięgu nowo pobudowanej instalacji p.poż. ma bezpośredni wpływ na możliwość obsługi większych jednostek.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.