pc
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa analizuje możliwości elektryfikacji tej linii kolejowej oraz jej przedłużenia do Gliwic lub Kędzierzyna-Koźla - mówił w środę w Krynicy-Zdroju prezes spółki PKP LHS Zbigniew Tracichleb. Wyraził nadzieję, że analizy te będą gotowe do końca br.
Na poświęconym kolei panelu krynickiego Forum Ekonomicznego Tracichleb akcentował, że w 2001 r., gdy spółka LHS rozpoczęła działalność operacyjną, stan infrastruktury tej linii umożliwiał osiąganie prędkości maksymalnej ok. 30 km/h. Po prawie 20 latach inwestycji prędkość ta wzrosła do 80 km/h na ok. 200 km i ok. 60 km/h na pozostałych 200 km linii.
Ponadto zmodernizowano ponad 70 lokomotyw, a więc niemal wszystkie należące do spółki. Obecnie PKP LHS wymienia urządzenia sterowania ruchem – z ręcznych na automatyczne. „W kolejnych latach, do 2025 r., przeznaczymy na inwestycje ok. 1 mld zł – to pozwoli nam m.in. na pełną automatyzację i zbudowanie trzech lokalnych centrów sterowania” - zaznaczył prezes.
„To spowoduje bardzo istotne zwiększenie przepustowości i obniżenie kosztów, obniżenie czynszu wagonowego, bo wagony są z krajów wschodnich. (…) Pracujemy też nad modernizacją, budową terminali przeładunkowych, placów przeładunkowych” - wymieniał prezes LHS przypominając, że spółka realizuje przeładunki na 13 stacjach wzdłuż linii.
„Cały czas pracujemy na rzecz nowych rozwiązań, nowych pomysłów, również nad projektami związanymi z przewozami z Dalekiego Wschodu, nad korytarzami transportowymi” - zasygnalizował Tracichleb.
„Pracujemy jeszcze, jeśli chodzi o kierunki inwestycyjne, rozwoju, nad dwiema analizami. Jedna to ewentualna elektryfikacja linii LHS. (…) Obecnie jesteśmy w ostatniej fazie tych analiz, czy należy to budować, czy będzie to opłacalne; jeżeli tak, to jakim napięciem czy obowiązującym w Polsce 3 kV czy też działające na kolejach ukraińskich 25 kV prądu przemiennego” - mówił.
„Drugi kierunek, który analizujemy, to ewentualne wydłużenie linii szerokotorowej do Gliwic, bądź Kędzierzyna-Koźla – i jest to związane z projektem żeglugi śródlądowej. Temu również będziemy chcieli poświęcić kończący się rok i mam nadzieję, że w końcu roku będziemy mogli powiedzieć, czy ta opłacalność biznesowa istnieje dla wydłużenia linii”- zadeklarował.
PKP LHS świadczy kompleksową obsługę w zakresie kolejowego transportu towarów, gwarantując możliwość przeładunku w terminalach i punktach przeładunkowych, zlokalizowanych na linii szerokotorowej. Zarządza infrastrukturą szerokotorowej linii nr 65, oferuje usługi przewozowe i dodatkowe usługi logistyczno-spedycyjne.
Linia nr 65 to najdłuższa w Polsce kolejowa linia szerokotorowa (o rozstawie szyn 1520 mm), przeznaczona do transportu towarowego. Jest jednocześnie najdalej na Zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie Środkowej.
Łączy kolejowe przejście graniczne Hrubieszów/Izow ze Śląskiem, gdzie w Sławkowie w Zagłębiu Dąbrowskim (25 km od Katowic) kończy swój bieg. Linia nr 65 o długości około 400 km umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na granicy.
Intensywny I kwartał w portach morskich - podsumowanie działań TSL Silesia
Raport: Kwiecień na rynku morskich przewozów kontenerowych
Chiny kupują porty i terminale na Jedwabnym Szlaku
Urząd Morski szuka wykonawcy pogłębiarki utrzymującej tor wodny na kanale żeglugowym przez Mierzeję
Wisła – barka jest teraz rozładowywana w porcie w Gdańsku
PRCiP Sp. z o.o. rozbudowuje część terminalu w Świnoujściu
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27480,00 $ | tona | -1,45% | 13 kwi |
Cynk | 2754,00 $ | tona | -0,18% | 13 kwi |
Aluminium | 2278,00 $ | tona | 1,06% | 13 kwi |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |