• <
bulk_cargo_port_szczecin

NAFTOPORT realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw ropy do Polski

pc/pern.pl

20.02.2019 13:36 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski NAFTOPORT realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw ropy do Polski

Partnerzy portalu

NAFTOPORT realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw ropy do Polski - GospodarkaMorska.pl

Prawie 15 mln ton dostarczonej ropy i paliw – takim wynikiem za 2018 rok może pochwalić się NAFTOPORT, spółka należąca do Grupy PERN. Firma obsłużyła w tym czasie 314 tankowców, z czego jedną trzecią stanowiły zbiornikowce przekraczające 80 tys. ton. Między innymi dzięki rosnącej roli NAFTORPORTU, Gdańsk awansował na 4. miejsce wśród portów na Bałtyku, jeszcze w 2015 roku zajmując 6. lokatę. Dziś NAFTOPORT stał się realnym narzędziem warunkującym skuteczną dywersyfikację dostaw surowca do Polski.

Dywersyfikacja leży w strategicznym interesie Polski, bo oznacza niezależność i bezpieczeństwo energetyczne kraju. Polski rynek coraz bardziej otwiera się na dostawy z różnych kierunków. Dzięki podejmowanym inwestycjom, polskie rafinerie mogą przerabiać także inne – niż rosyjska – gatunki ropy.  Dlatego coraz częściej do naszego kraju trafia ropa z różnych regionów świata.

Dziś rafinerie przerabiają surowiec nie tylko z Rosji, ale także Arabii Saudyjskiej i innych państw Bliskiego Wschodu, USA i Kanady, Nigerii, Angoli, Kazachstanu oraz podmorskich złóż Morza Północnego i złóż rodzimych – Morza Bałtyckiego. Dla PERN oznacza to jedno – konieczność zapewnienia elastycznego transportu ropy do rafinerii i zachowanie jej pełnej jakości. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem firma rozwija swoją infrastrukturę.

Możliwość szerokiego wyboru dostawców i możliwość zaopatrzenia w surowiec poprzez port na Morzu Bałtyckim (NAFTOPORT) jest korzystna dla polskich rafinerii z uwagi na większą konkurencyjność i bezpieczeństwo energetyczne.
-Igor Wasilewski, prezes PERN

Dzięki inwestycjom podejmowanym przez PERN, możliwości NAFTOPORTU jeszcze się zwiększą. Chodzi o budowę nowych zbiorników na ropę w Bazie surowcowej w Gdańsku i Terminalu Naftowym Gdańsk oraz budowę drugiej nitki ropociągu pomorskiego z Gdańska do Płocka.

NAFTOPORT jako okno na świat. Dzięki niemu dywersyfikacja staje się realna

NAFTOPORT jest jedynym w Polsce morskim terminalem przeładunku ropy naftowej i największym krajowym terminalem przeładunku produktów jej rafinacji, jednym z największych naftowych terminali przeładunkowych na Bałtyku. PERN posiada 66,67% udziałów w kapitale tej spółki.

NAFTOPORT stanowi istotny element logistyki dostaw ropy naftowej, zaopatrując w surowiec rafinerie PKN ORLEN i Grupy LOTOS, a także TRM Leuna i PCK Schwedt w Niemczech. Przedsiębiorstwo prowadzi także morskie przeładunki produktów naftowych na rzecz Grupy LOTOS – za pośrednictwem terminalu NAFTOPORT realizowana jest większość eksportu produktów naftowych z Polski.

Potencjał spółki umożliwia przeładunek ponad 36 mln ton ropy oraz 4 mln ton produktów naftowych w skali roku, zapewniając możliwość pełnego pokrycia potrzeb rafinerii podłączonych do systemu rurociągów PERN. W morskim terminalu spółki prowadzone są przeładunki ropy naftowej oraz benzyny, paliwa lotniczego, oleju napędowego, oleju opałowego, kondensatów i komponentów.

Na terminal Spółki NAFTOPORT składa się 5 stanowisk przeładunkowych (możliwa jest jednoczesna obsługa statków na wszystkich stanowiskach), z możliwością obsługi największych zbiornikowców oceanicznych zawijających na Morze Bałtyckie, w tym statków o długości przekraczającej 300 m. Stanowiska są wyposażone w nowoczesne ramiona przeładunkowe, efektywny system ochrony przeciwpożarowej oraz w instalację do odbioru oparów węglowodorowych ze statków. Do NAFTOPORTU mogą zawijać statki o długości nawet 340 metrów, przy zanurzeniu 15 metrów. 

W 2019 roku NAFTOPORT zamierza przeznaczyć na inwestycje i na remonty około 20 mln zł, w porównaniu do ok 12 mln w 2018 roku i blisko 13 mln dwa lata wcześniej.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.