gm24
4 stycznia 2010 r. do DCT Gdańsk zawinął największy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek gościł w polskich portach. Statek Maersk Taikung (8200 TEU, długość 332 m, szerokość 43,2 m, zanurzenie 14,5 m) przybył tu bezpośrednio z Dalekiego Wschodu. Od stycznia 2010 r., statki klasy post-Panamax obsługujące serwis AE10 Maersk Line z Chin zawijały do DCT Gdańsk w każdy poniedziałek przywożąc tu ładunki na rynek polski, rosyjski i fiński.
Wydarzenie to było początkiem nowej ery w transporcie kontenerowym łączącym bezpośrednio Polskę z Azją i rozwoju DCT Gdańsk jako hub’u w centrum Morza Bałtyckiego, gdzie kontenery destynowane do Rosji i Finlandii były przeładowywane na mniejsze statki dowozowe.
“Jak gospodarka światowa ulegnie poprawie, Europa Środkowo-Wschodnia, a w szczególności Polska, znajdą się wśród najszybciej rozwijających się regionów na świecie. Jesteśmy przekonani, że to terminal DCT Gdańsk dowiedzie, że może być lepszą „bramą” do tego regionu niż tradycyjne północnoeuropejskie porty hubowe” - powiedział ówczesny Prezes DCT Gdańsk, Boris Wenzel.
Dziś 9 lat później DCT świętuje przekroczenie 2 mln TEU przeładowanych w 2019 i fakt, że stało się pierwszym terminalem na Morzu Bałtyckim, który przekroczył granicę 2 mln TEU obsłużonych w ciągu jednego roku. Jednocześnie globalny operator terminalowy PSA International, który jest udziałowcem DCT chce zwiększyć możliwości ładunkowe polskiego terminalu kontenerowego do 7 mln TEU rocznie.
W sierpniu 2019 roku do DCT zawinął największy na świecie kontenerowiec MSC Gülsün. Statek ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości i na pokład może zabrać 23 756 TEU.
Terminal kontenerowy DCT Gdańsk od początku swojego istnienia dynamicznie się rozwija i z roku na rok odnotowuje wzrost przeładunków. Nieustające inwestycje w rozwój terminalu, szybkie reagowanie na potrzeby rynku, unikalna lokalizacja oraz bezpośrednie połączenia oceaniczne to jedne z wielu czynników, które pozwoliły umocnić pozycję DCT Gdańsk jako północnej bramy dla Europy Środkowej i Wschodniej.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key