ew
Powstanie trasy Via Carpatia jest sprawą niezwykłej wagi nie tylko dla Polski, ale dla wszystkich państw regionu Karpat - podkreślił prezes PiS Jarosław Kaczyński w liście do uczestników konferencji ws. szlaku, która odbywa się w środę w Łańcucie (Podkarpackie).
W międzynarodowej konferencji „Korzyści dla regionów wynikające z wdrażania trasy Via Carpatia” biorą udział m.in. przedstawiciele Bułgarii, Turcji, Słowacji i Chorwacji.
Lider PiS w liście do uczestników konferencji wyraził nadzieję, że budowa tej drogi przyczyni się nie tylko do ożywienia wymiany handlowej i powstania nowych miejsc pracy, ale „także poprzez zwiększenie spójności tej części Europy doprowadzi do objęcia jej osobną, unijną strategią regionalną”.
„Mogę z dumą przypomnieć, że u zarania projektu Via Carpatia stał mój śp. brat prezydent Lech Kaczyński, z którego inicjatywy podpisana została 13 lat temu pierwsza deklaracja łańcucka” – przypomniał Kaczyński.
Prezes PiS wśród osób, które szczególnie zaangażowały się w ten projekt, wymienił europosła PiS Tomasza Porębę, który „od wielu lat forsował na forum Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej koncepcję Via Carpatia”. „Odniósł wspaniały sukces, bo przekonał, po wielkich staraniach eurodeputowanych do tego, że budowa tego szlaku komunikacyjnego połączy Bałtyk z Morzem Czarnym i Egejskim (...) i jest niezbędna do rozwoju tej części Europy” – podkreślił.
Kaczyński podziękował również ministrowi infrastruktury Andrzejowi Adamczykowi za „zabiegi w kraju i na forum międzynarodowym, dzięki którym ten projekt przybiera bardziej realny i konkretny kształt”.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem ówczesnego prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Docierać ma m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wskazuje budowę szlaku jako główny priorytet inwestycyjny.
Całkowita długość tego szlaku w Polsce wyniesie ok. 760 km.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny