• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Epidemia koronawirusa zakłóca światowy transport kontenerowy

PMK

09.02.2020 17:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Epidemia koronawirusa zakłóca światowy transport kontenerowy

Partnerzy portalu

Epidemia koronawirusa zakłóca światowy transport kontenerowy - GospodarkaMorska.pl

Szybko rozprzestrzeniający się koronawirus w Chinach spowodował zakłócenia w globalnym transporcie kontenerów. Armatorzy przekierowują ładunki i ograniczają połączenia do chińskich portów, co ostatecznie przełoży się na miesiące opóźnień w dostawach.

Rozprzestrzenianie się śmiertelnego wirusa zamknęło miasta i fabryki w Chinach oraz zakłóciło globalne podróże lotnicze.

Decyzja Chin o przedłużeniu okresu świątecznego Księżycowego Nowego Roku do 10 lutego spotęgowała komplikacje logistyczne, mimo że porty pozostały otwarte. Chiny są istotnym ogniwem w sektorze kontenerów, transportując wszystko, od świeżej żywności po telefony i markowe ubrania, a także części przemysłowe.

Czołowi armatorzy kontenerowi: Maersk, MSC i CMA CGM zredukowały liczbę połączeń do Chin. Eksport towarów z Chin już zanotował spadek, co ma szersze konsekwencje. Hyundai Motor zapowiedział, że zawiesi produkcję w Korei Południowej, największej bazie produkcyjnej, z powodu braku części zamiennych.

Zakłócenia w przepływach ładunków morskich spotęgowały i tak już dużą presję nałożoną na linie żeglugowe, ponieważ zmagają się one z wyższymi kosztami wynikającymi z nowych przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w sprawie paliw o niskiej zawartości siarki.

Na regularne rozkłady jazdy mają również wpływ pracownicy ciężarówek i portów w Chinach, którzy utknęli w domu lub poza miejscem pracy. Dodatkowo ograniczona jest praca w magazynach znajdujących się w pobliżu chińskich doków. Doprowadziło to do przekierowania statków z Chin do portów w Korei Południowej.

Port w Pusan w Korei Południowej, jeden z największych terminali kontenerowych na świecie, już odnotował wzrost zmagazynowanych kontenerów do 78%, o 8 procent więcej niż zwykle. Jeśli ten poziom wzrośnie do ponad 80%, trudno będzie skutecznie zarządzać portem.

Firma konsultingowa Alphaliner poinformowała, że przedłużenie okresu świątecznego i nadzwyczajne środki w celu zwalczania wirusa zmniejszą przeładunki w chińskich portach, w tym w Hongkongu, o ponad 6 milionów TEU w pierwszym kwartale 2020 tego roku. Z tego powodu Prognozowany globalny wzrost przeładunku kontenerów ma spaść o co najmniej 0,7% w 2020 roku. Przepustowość kontenerów w Chinach wzrosła w ubiegłym roku o ponad 4% do 261,25 mln TEU.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.