• <
bulk_cargo_port_szczecin

Porty Szczecin-Świnoujście. 33,2 mln ton w 2021 roku to wyrównanie najlepszego wyniku z roku 2018 [WIDEO]

AK

18.01.2022 22:15
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Porty Szczecin-Świnoujście. 33,2 mln ton w 2021 roku to wyrównanie najlepszego wyniku z roku 2018 [WIDEO]

Partnerzy portalu

Porty Szczecin-Świnoujście. 33,2 mln ton w 2021 roku to wyrównanie najlepszego wyniku z roku 2018 [WIDEO] - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W portach Szczecin-Świnoujście w 2021 roku spółki przeładunkowe obsłużyły 33,2 mln ton ładunków osiągając tym samym rekordowy wynik  z 2018 roku. Porównując dane r/r, wypracowany w 2021 roku wynik jest o 6,6 proc. lepszy wobec 2020. Największy udział w obrotach stanowiły przeładunki drobnicy: 55 procent. 

Znakomite wyniki drobnicy promowej, wzrost o 10,6 proc. r/r. W ciągu dekady (2011-2021) Terminal Promowy w Świnoujściu zwiększył przeładunki o 139 proc. W ogólnej strukturze przeładunków całego zespołu portowego, aż 45 proc. obrotów realizowanych jest przez terminal promowy. W 2021 TPŚ odnotował 3261 zawinięć promów.

Dwucyfrowy wzrost zanotowały także przeładunki rudy i węgla, na plusie odpowiednio o 12,2 i 11,8 proc. r/r. W roku 2021 do portów Szczecin-Świnoujście zawinęło 6756 statków o łącznym GT 108 245 600, tj. więcej o 2,4 proc. wobec 2020 roku.

– Jesteśmy niezmiernie usatysfakcjonowani, że pomimo tych ciężkich warunków pracy, które mamy na co dzień we wszystkich polskich portach i nie tylko polskich, bo na całym świecie, udało się osiągnąć tak zdecydowanie imponujący wynik. Chciałem podziękować wszystkim operatorom, którzy w porcie pracują,  tym bardziej, że pracują oni w towarzystwie będących w toku wielkich inwestycji. Te dzieją się na żywym organizmie portowym, podczas trwających przeładunków, podczas obsługi statków – podkreślił prezes ZMPSiŚ S.A. Krzysztof Urbaś.  

– Chciałbym pochylić głowę z szacunkiem dla tych operatorów, będę to podkreślał na każdym takim spotkaniu i przy każdej okazji, bez nich, bez ich zaangażowania, umiejętności i profesjonalizmu  nie bylibyśmy w stanie zaprezentować takich wyników – dodał.

Poza węglem, rudą i drobnicą promową na plusie zakończyły rok 2021: drewno (+14,3 proc.), drobnica (+8,7 proc.), paliwa (+6,2 proc.). Na lekkim minusie są r/r:  inne masowe, zboża i kontenery.

– Trzecia dekada XXI wieku będzie należeć do zespołu portów Szczecin-Świnoujście, bo już za 2-3 lata zobaczymy bardzo dynamiczny i jakościowy skok, jeżeli chodzi o wielkość przeładunków. Te w tej chwili w różnych grupach przeładunkowych systematycznie od 3 lat wzrasta ilość drobnicy – mówił prezes Urbaś. – W tej chwili obsługujemy w portach już 55 proc. tego ładunku.

2021 - rok kontynuacji inwestycji

Aby porty mogły się rozwijać konieczne są inwestycje. Porty w Szczecinie i Świnoujściu to dziś wielkie place budowy. Wartość będącego w toku pakietu inwestycyjnego to 1,5 mld zł. 

Port w Szczecinie przystosowywany jest do warunków jakie otworzą się przed nim po pogłębieniu toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5 m. Tak więc trwają prace w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego, gdzie działa dwóch największych operatorów czyli firmy: DB-Port Szczecin i Bulk Cargo Port Szczecin. Po zakończeniu prac będziemy mogli w Szczecinie obsługiwać statki o zanurzeniu 11 m z ładunkiem na pokładzie do 50 tys. ton. 

W Świnoujściu realizowane są dwie duże inwestycje. Pierwsza to rozbudowa terminalu LNG.

– Terminal LNG zapewnia bezpieczeństwo energetyczne państwa. Obecnie budowane jest kolejne stanowisko wspólnie z Gas-Systemem. Na początku przyszłego roku nasza część będzie gotowa, a całość stanowiska będzie oddana w podobnych parametrach na jakich w ten chwili są obsługiwane jednostki – mówił prezes Urbaś. – To stanowisko pozwoli przyjmować bunkierki i realizować reeksport w basenie Morza Bałtyckiego.

Drugą ważną inwestycją jest przystosowywanie terminalu promowego do obsługi transportu intermodalnego. Właśnie zakończyła się tam przy terminalu promowym budowa nowego parkingu dla 278 samochodów ciężarowych. 

– Terminal promowy jest obecnie naszym oczkiem w głowie, jego przeładunki w strukturze całości portu wynoszą prawie 45 proc. i jest to niekwestionowany lider. W ciągu roku obsługujemy około 530 tys. samochodów ciężarowych – informował. – Promy które do nas zawijają mają łącznie ponad 7200 m linii ładunkowej. W roku 2021 obsłużyliśmy 3261 zawinięć. Te liczby mówią same za siebie. Chcemy walczyć o pozycję dominującą, na razie na południowym Bałtyku a w przyszłości być może na innych obszarach. 

Kolejnym bardzo istotnym krokiem w rozwoju zespołu portowego jest lokalizacja w Świnoujściu terminalu kontenerowego.

Planowana roczna zdolność przeładunkowa terminalu to 2 mln TEU. Jak wskazywał prezes, to inwestycja, która zapewni impuls rozwojowy nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale dla całej krajowej gospodarki. Obecnie ZMPSiŚ S.A. jest w trakcie procedury, której zwieńczeniem będzie wyłonienie inwestora, który wybuduje terminal i będzie jego operatorem. Jest trzech zainteresowanych. Jeśli wszystko odbędzie się zgodnie z planem, inwestora powinniśmy poznać w 2022 roku.

– W tej chwili z trzema podmiotami prowadzony jest bardzo intensywny dialog. W ubiegłym tygodniu miały miejsce trzy spotkania, w tym tygodniu jutro kolejne. Wszystko to świadczy o tym, że zainteresowanie nie tylko jest samym pomysłem, ale też jest kwestia taka, że te wszystkie trzy podmioty, będą intensywnie zabiegać o to, żeby któryś z nich został wybrany na naszego partnera – powiedział Krzysztof Urbaś.

W obydwu portach trwa modernizacja infrastruktury portowej. Systematycznie poprawia się infrastruktura dostępowa do portów w tym droga S3 i szlaki kolejowe.  

Po zakończeniu inwestycji konkurencyjność portów Szczecin-Świnoujście znacząco wzrośnie wobec innych portów bałtyckich. 

CZYTAJ też: Porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie-Świnoujściu podają wyniki za rok 2021 [WIDEO]

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.