Do 5 listopada w budynku przy ulicy Nowy Świat 6/12 w Warszawie, gdzie mieściło się Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, można będzie oglądać zabytki wydobyte podczas pogłębiania toru wodnego Świnoujście-Szczecin.
Na wystawie znajdują się zarówno plansze poświęcone najciekawszym znaleziskom, ale także część samych eksponatów, m.in. gwiazdowy silnik lotniczy bombowca Boeing B-17 Flying Fortress z czasów drugiej wojny światowej.
Jak podaje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podczas prac nad pogłębieniem toru wodnego między oboma portami wydobyto z Odry 100 ton zabytkowych obiektów. Złożyło się na nie dokładnie 44 053 przedmiotów ferromagnetycznych (o masie przekraczającej 20 kg), w tym 1687 obiektów niebezpiecznych.
Dzięki współpracy realizującego prace Urzędu Morskiego w Szczecinie, Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu i Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Dziedzictwo Morza, udało się wiele z tych przedmiotów ocalić. Archeologowie, muzealnicy i pasjonaci historii zidentyfikowali wiele ze znalezionych przedmiotów. Informacje o nich znalazły się na prezentowanej w Warszawie wystawie.
Znaleziska to często zabytki techniki morskiej i militarnej: około 100 różnych kotwic, niektóre z nich o masie kilku ton, boje i elementy wyposażenia łodzi rybackich.
Znajdowano również materiały wybuchowe – bomby, amunicję, niewypały i niewybuchy, a do tego broń i wyposażenie osobiste żołnierzy. Port podaje, że z Odry wydobyto m.in. elementy niemieckiego pancernika Lützow, który został zbombardowany bombami Tallboy przez brytyjskie samoloty w kwietniu 1945 w Świnoujściu. Innym ciekawym obiektem są pozostałości amerykańskiego bombowca dalekiego zasięgu Boeing B-17 Flying Fortress (znanego również jako Latająca Forteca). Pośród nich są m.in. trójpłatowe śmigło, gwiazdowy silnik lotniczy Wright R-1820-97 Cyclone serii G i wielkokalibrowy karabin maszynowy Browning 50. Samolot został zestrzelony 7 października 1944 roku podczas nalotu na fabrykę benzyny syntetycznej w Policach. Na pokładzie było w tym czasie 11 członków załogi, czterech z nich do dziś nie odnaleziono.
Na wystawie w Warszawie można będzie zobaczyć 25 plansz i eksponatów. W dalszej kolejności ekspozycja odwiedzi inne miasta: m.in. Szczecin, Wrocław, Kołobrzeg i Elbląg.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych