ew
Prom pasażerski z klasą lodową - Suomenlinna II, przeszedł przez testy zdalnego pilotowania w pobliżu portu w Helsinkach. Tym samym dowiódł, że dzięki dzisiejszym technologiom - człowiek może kierować statkiem z dowolnego miejsca na ziemi.
O zeszłotygodniowym wydarzeniu poinformowano w oficjalnym komunikacie ABB. Jak powiedział Peter Terwiesch, prezes działu automatyki przemysłowej ABB: "Jesteśmy podekscytowani potencjalnym wpływem takich testów na przyszłość przemysłu morskiego, zaawansowane rozwiązania z zakresu automatyzacji oferowane przez ABB umożliwiają wielu sektorom (w tym żegludze) dostęp do technologii, która pozwoli szybko zwiększyć wydajność i poprawić bezpieczeństwo".
Jak podkreślono w komunikacie, dzięki tym historycznym próbom w porcie fińskiej stolicy, ABB i Helsinki City Transport weszły na nowy etap autonomicznej żeglugi. Co więcej, technologie te można zastosować niemalże na każdym rodzaju statku.
Juha Koskela, dyrektor zarządzający jednostki ABB's Marine & Ports dodaje jednak: "Autonomiczny nie oznacza bezzałogowego. Ponieważ statki stają się bardziej elektryczne, cyfrowe i połączone z siecią niż kiedykolwiek wcześniej, ABB może wyposażyć marynarzy w istniejące rozwiązania, które poszerzą ich umiejętności. W ten sposób zwiększamy ogólne bezpieczeństwo operacji morskich".
Próby jednostki stanowią kolejny krok w kierunku zwiększenia akceptacji autonomicznych systemów na statkach. Przewiduje się, że rozwiązania autonomiczne przekształcą żeglugę międzynarodową w nadchodzących dziesięcioleciach, gdy przemysł poradzi sobie ze skutkami kryzysu finansowego z 2008 roku. Zgodnie z danymi Międzynarodowej Izby Transportu Morskiego (International Chamber of Shipping), globalne zapotrzebowanie na transport morski wzrosło o 30 procent w ciągu ostatniej dekady, a ponad 10 miliardów ton ładunków rocznie jest transportowanych drogą morską.
Suomenlinna II to prom pasażerski z klasą lodową o długości 33,8 m i szerokości 8,5 m. Został zbudowany w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni według fińskiego projektu. Do eksploatacji wszedł w 2004 roku. Suomenlinna II zwykle podróżuje z Helsinek do twierdzy Suomenlinna, wpisanej na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Jest eksploatowana przez cały rok, niezależnie od surowych zimą warunków pogodowych.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych