• <
smartre_2023

Zbyt duża liczba megakontenerowców zagrożeniem dla rynku

Paweł Kuś

11.01.2016 12:48 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Zbyt duża liczba megakontenerowców zagrożeniem dla rynku

Partnerzy portalu

Zbyt duża liczba megakontenerowców zagrożeniem dla rynku - GospodarkaMorska.pl

Trwający od paru lat wyścig głównych aliansów kontenerowych w budowie jak największych jednostek może mieć negatywny wpływ na stawki frachtowe – ostrzegają eksperci z firmy Alphaliner.

Tylko w zeszłym roku na świecie przybyło 60 kontenerowców o ładowności od 18 do 22 tys. TEU (zwanych ULCV). Nie lepiej będzie w przyszłości – te jednostki stanowią aż 24 proc. światowego portfela zamówień.

Już teraz pojawiają się pierwsze sygnały, iż za dużo jest tych statków. Używa się ich tylko i wyłącznie na szlaku z Azji do Europy, bo tylko tam może być to opłacalne. By jednak tak się stało, megakontenerowce muszą w czasie rejsu być załadowane prawie do pełna – tylko wtedy można mówić o zmniejszeniu kosztów operacyjnych. Armatorzy są więc pod olbrzymią presją, by zapełnić statek kontenerami za wszelką cenę, co rzutuje negatywnie na stawki frachtowe.

Dodatkową trudność stanowi równie duży przyrost kontenerowców średniej wielkości (10-13 tys. TEU). W zeszłym roku pojawiło się ich 52. Te jednostki znajdą zatrudnienie, pływając głównie przez powiększony Kanał Panamski. Ogółem światowa flota kontenerowców pod koniec zeszłego roku wyniosła łącznie 19,94 mln TEU. Oznacza to 8,5 proc. wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem.

Gwałtowny wzrost floty pociąga za sobą jeszcze jedno zjawisko: coraz więcej statków jest wycofywanych ze służby. W zeszłym roku jednostek cumujących bezczynnie w portach było o 6,8 proc. więcej niż w 2014 roku (łącznie 1,36 mln TEU).

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.