pc
Cracovia po remoncie. W Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie zakończyła się modernizacja najnowszej jednostki Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Obecnie prom cumuje w Świnoujściu, a za kilka dni popłynie w pierwszy rejs do Ystad.
Statek opuścił Morską Stocznię Remontową Gryfia w sobotę przed 10. Jak czytamy na facebookowym profilu Strona Posejdona, „najpierw tyłem do przodu, potem Odrą na południe, wreszcie po opłynięciu Gryfii – w stronę Świnoujścia”. Następnie na świnoujskiej redzie odbyły się próby morskie – przeprowadzono m.in. dewiację kompasu, a po nich Cracovia zacumowała w Świnoujściu przy nabrzeżu Kanału Mielińskiego.
Jednostka będzie pływała na trasie Świnoujście-Ystad. W pierwszy rejs miała wyruszyć 9 września, jednak z powodu przedłużającego się remontu termin ten trzeba było przełożyć o kilka dni. PŻB statek kupiła w marcu, a czerwcu trafił on do Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Przewidywano, że remont zajmie kilka tygodni, jednak zakres prac znacznie się zwiększył i ostatecznie prom przebywał w Szczecinie ponad 3 miesiące. Pracowała przy nim m.in. gdańska firma BOTA Technik.
Cracovia ma 180 m długości, 24,3 m szerokości oraz 6,51 m zanurzenia. Znajduje się na nim 57 kabin. Prom zabierze na pokład 650 pasażerów, 55-osobową załogę oraz 124 samochody osobowe i 64 ciężarowe.
Na dziobie jednostki namalowany został kolorowy wieloryb. Nad rysunkiem o powierzchni ponad 900 m kw. przez miesiąc pracowały 4 osoby. Autorem grafiki jest dr Mariusz Waras z Akademii Sztuki w Szczecinie.
Wybudowany w 2002 r. statek był użytkowany wcześniej przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym. Jednostka pod nazwą Drujba pływała między Burgas w Bułgarii a Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.
Polska Żegluga Bałtycka, oprócz nowej Cracovii, ma w swojej flocie trzy promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., m/v Baltivię z 1981 r. oraz m/f Mazovię zbudowaną w 1996 r. Jednostki te pływają na trasach między portem w Gdańsku a szwedzką miejscowością Nynashamn, oraz Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych