• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Wkrótce początek sezonu żeglugowego na Kanale Gliwickim

GospodarkaMorska.pl/PAP

18.04.2016 08:36 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wkrótce początek sezonu żeglugowego na Kanale Gliwickim

Partnerzy portalu

Wkrótce początek sezonu żeglugowego na Kanale Gliwickim - GospodarkaMorska.pl

Sezon żeglugowy na liczącym ponad 41 km Kanale Gliwickim rozpoczął się w poniedziałek. Od 1 maja do 31 października kanał będzie dostępny przez cały tydzień w godz. 6-22.

W tym roku dwukrotnie będzie można z bliska obejrzeć pracę jego infrastruktury. Jak przekazała w poniedziałek PAP Linda Hofman, rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, po zimowej przerwie już 18 kwietnia na wodach kanału pojawią się jednostki pasażerskie i barki transportowe. Oznacza to, że tego dnia rozpoczyna się sezon żeglugowy na kanale.Od 18 kwietnia do końca miesiąca przeprawa kanałem będzie możliwa od poniedziałku do soboty w godz. 6-22 (za wyjątkiem dni świątecznych). Natomiast podobnie jak w minionych latach, od 1 maja do końca października przeprawa Kanałem Gliwickim będzie możliwa przez wszystkie dni tygodnia w godz. 6-22.

Kanał Gliwicki o długości ponad 41 km zbudowano w latach 1933-39 w miejsce istniejącego od początku XIX wieku Kanału Kłodnickiego. Droga wodna o szerokości od 38 m do 41 m i głębokości do 3,5 m łączy Gliwice z portem na Odrze w Koźlu i dalej, poprzez Odrę, ze Szczecinem i siecią kanałów niemieckich.

Pokonanie różnicy wysokości 43,6 m na początku i końcu kanału umożliwia sześć śluz (o różnicy poziomów od 4,2 do 10,4 m). Każda z tych śluz ma dwie bliźniacze komory o długości 71,5 m i szerokości 12 m.

Kanał przez lata uległ dekapitalizacji. Środki administratora nie wystarczały na większe remonty i modernizacje. W ramach Programu dla Odry 2006 udało się w latach 2004-2008 wyremontować południową komorę śluzy Kłodnica. Dopiero środki unijne umożliwiły rozpoczęcie gruntownych modernizacji śluz Łabędy, Dzierżno, Rudziniec oraz Kłodnica.

Śluzy w Rudzińcu i Kłodnicy zostały już zmodernizowane - prace zakończyły się w 2015 r. Nadal trwają jeszcze prace w Łabędach i Dzierżnie, są jednak prowadzone w taki sposób, by nie uniemożliwiać żeglugi. Umożliwia to fakt, że wszystkie śluzy kanału są bliźniacze. Kiedy więc roboty prowadzone są w jednej komorze, barki i statki korzystają z drugiej.

Jak przekazała w poniedziałek Linda Hofman, rzeczniczka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, ten administrator Kanału Gliwickiego przygotowuje w rozpoczynającym się sezonie nawigacyjnym szczególne atrakcje dla mieszkańców regionu, wodniaków i miłośników hydrotechniki, czy
industrialu.

"Przygotowujemy dwa duże wydarzenia, dzięki którym otworzymy bramy śluz w Rudzińcu i Kłodnicy, tak by zainteresowani takimi obiektami mogli je zobaczyć również od strony lądu. Na co dzień nie jest to możliwe, ponieważ ze względu na swoje funkcje, śluzy Kanału Gliwickiego są zamknięte dla osób z zewnątrz i można je oglądać tylko od strony wody" - wskazała Hofman.

Pierwsza w tym roku okazja, by wspólnie z obsługą śluz przyjrzeć się z bliska ich działaniu, poznać historię Kanału Gliwickiego i znaczenie środków unijnych dla zachowania sprawności jego infrastruktury, będzie - według Hofman - "prawdopodobnie już w maju".

Z kolei 11 czerwca Kanał Gliwicki weźmie udział w corocznym Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego, Industriadzie; rudziniecka śluza będzie tzw. obiektem zaprzyjaźnionym wydarzenia.

"Ubiegłoroczny udział Kanału Gliwickiego w Industriadzie dowiódł dużego zainteresowania mieszkańców regionu tą drogą wodną i przyczynił się do ożywienia żeglugi Kanałem, zwłaszcza tej turystycznej.
Mamy nadzieję, że rozpoczynający się sezon nawigacyjny będzie równie udany i bezpieczny" - zaznaczyła rzeczniczka gliwickiego RZGW

Prowadzona pod nadzorem konserwatora zabytków modernizacja śluz Kanału Gliwickiego obejmuje m.in. naprawę elementów konstrukcyjnych, remonty nabrzeży i przepompowni, a także zastąpienie niektórych rozwiązań technicznych nowymi. Remontowane są budynki techniczne i sterownie śluz. Część wrót, zasuw śluz i instalacji jest wymieniana, odtwarzane są też zasuwy międzykomorowe, umożliwiające oszczędzanie wody. Projekt modernizacji Kanału Gliwickiego został dofinansowany przez Unię Europejską.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.