• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Większość nowych statków już spełnia normy ekologiczne IMO, które wejdą w życie w 2025 roku

PMK

06.03.2018 20:24 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Większość nowych statków już spełnia normy ekologiczne IMO, które wejdą w życie w 2025 roku

Partnerzy portalu

Większość nowych statków już spełnia normy ekologiczne IMO, które wejdą w życie w 2025 roku - GospodarkaMorska.pl

Prawie trzy czwarte niedawno wybudowanych statków już teraz spełnia normy efektywności energetycznej, które Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) wprowadzi w 2025 roku.

Około 71 proc. nowych kontenerowców już spełnia wymogi indeksu efektywności energetyczny EEDI, które wprowadzi IMO po 2025 roku. Dodatkowo 10 proc. kontenerowców jest już dwa razy bardziej efektywna energetycznie niż ich odpowiedniki sprzed 10 lat.

Nie dziwi więc fakt, że IMO uważa dodatkowe regulacje dotyczące ograniczenia emisji spalin za zbędne. IMO przypomina, że dzisiejszy rynek żeglugi zdominowały więksi armatorzy, którzy tworzą własne rygorystyczne warunki dostosowywania się do rozwiązania problemu globalnego ocieplenia.

Takie zachowanie dużych przewoźników spotyka się z krytyką mniejszych graczy, którzy w tych działaniach widzą głównie zwiększanie kosztów, eliminujących ich z rynku. 51 organizacji reprezentujących międzynarodową logistykę morską chce zwiększenia tych regulacji. Te organizacje wystosowały w tej sprawie list do 171 szefów państw członkowskich IMO. W piśmie zwracają się o pomoc w wprowadzeniu surowszych przepisów ochrony środowiska dla przemysłu morskiego.

IMO jednak nie planuje zmiany regulacji w tej sprawie. W zeszłym roku organizacja zablokowała wprowadzenie kolejnego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nie przekonuje to jednak sygnatariuszy listu, którzy chcą by IMO „chcąc sprostać ambicjom UNFCCC (organizacja odpowiedzialna za COP 21), powinno ustanowić sprawiedliwy podział globalnej odpowiedzialności za zmiany klimatyczne” oraz podjąć „ambitne działania, które pomogą wspierać inwestycje, służące rozwiązaniu gospodarki niskoemisyjnej na morzu”.

Armatorzy mają jednak swoje plany. Duński Maersk prowadzi własny program zmniejszenia emisji CO2, która zakłada spadek emisji tych zanieczyszczeń o 60 proc. do 2020 roku.  - Ale dochodzimy do punktu, od którego coraz trudniej będzie znacząco ograniczyć przez nas tę emisję – stwierdził jeden z dyrektorów w Maersku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.