• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

W 2016 roku będzie więcej złomowań kontenerowców

Paweł Kuś

18.04.2016 18:44 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski W 2016 roku będzie więcej złomowań kontenerowców

Partnerzy portalu

W 2016 roku będzie więcej złomowań kontenerowców - GospodarkaMorska.pl

Złomowanie kontenerowców ma być częstszym zjawiskiem w obecnym roku, głównie z powodu niskiego popytu na panamaxy – przewiduje agencja analityczna Drewry. Eksperci tej firmy swoje prognozy opierają na stale rosnących cenach rozebranych statków.

W zeszłym roku te ceny utrzymały się na bardzo niskim poziomie, więc armatorzy wstrzymywali się z rozbiórką swoich jednostek. W 2015 roku zezłomowano tylko 195 tys. TEU łącznej ładowności, dwa razy mniej niż w latach od 2012 do 2014 roku.

- W zeszły roku firmy wolały przedłużać „życie” swoich jednostek, gdyż złomowanie była mało atrakcyjne finansowo, a wciąż utrzymywał się popyt na panamaxy. Armatorzy woleli więc sprzedawać swoje statku lub czarterować innym firmom – mówią eksperci Drewry.

W styczniu i lutym zezłomowanie już 19 kontenerowców (58 tys. TEU). Aż dwanaście z nich nie pływało dłużej niż 20 lat, a 9 przekroczyło ładowność 4 tys. TEU. Ten trend zdaje się utrzymywać, patrząc na ostatnie poczynania chociażby armatora Zodiac Maritime, który zezłomował dwie jednostki o ładowności 6 tys. TEU każda. Firma zarobiła na tym 290 dolarów za ldt (waga statku bez niczego na pokładzie).

- Dzięki wyższym cenom za złom oraz potrzebie pozbywania się nierentownych jednostek, te zjawisko będzie coraz silniejsze w tym i następnym roku. Możemy ponownie oczekiwać powrócenia do poziomu złomowania z okresu 2012-2014 – przewiduje Drewry.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.