pc
Havila Capella, Havila Castor, Havila Polaris i Havlia Pollux. Takie nazwy otrzymają wycieczkowce budowane dla norweskiego operatora Havila Kystruten. Ekologiczne statki mają być gotowe w 2021 r.
Nazwę w drodze konkursu wybierało 8 wnuczek właściciela. Zadecydowano, że będzie dwuczłonowa: „Havila” plus nazwa gwiazdy. I tak powstały Havila Capella, Havila Castor, Havila Polaris i Havlia Pollux.
Statki powstają według projektu Havyard Design & Solutions. Będą służyły do tygodniowych, krajobrazowych rejsów wzdłuż wybrzeży Norwegii w rejonach arktycznych. Będą miały 125 m długości i 20 m szerokości, a na pokład zabiorą 640 pasażerów i 76-osobową załogę.
Rolls-Royce dostarczy na jednostki w pełni zintegrowany napęd LNG. Obejmuje to: dwa zbiorniki LNG z układem technologicznym, systemy kontroli i bezpieczeństwa, cztery silniki gazowe Bergen, główne silniki napędowe typu Azipull, silniki tunelowe PM i stabilizatory typu Neptune 200.
Jednostki zostały zaprojektowane zgodnie z ostatnimi wytycznymi Ministerstwa Transportu i Komunikacji Norwegii, co oznacza, że będą wyposażone w najnowsze technologie pozwalające chronić środowisko naturalne i redukować emisję CO2. Statki będą mogły pływać w rejonie norweskich fiordów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO, gdzie najpóźniej do 2026 r. żegluga ma być bezemisyjna .
Arild Myrvoll, prezes Havilii, poinformował, że wycieczkowce będą najbardziej przyjazne dla środowiska na norweskim wybrzeżu dzięki silnikom LNG i akumulatorem, które dostarczą spółki zależne Havyard Group: Norwegian Electric Systems (NES) oraz Norwegian Control Systems (NCS).
Według założeń, statki mają kursować na trasie Bergen-Kirkenes. Powstają w hiszpańskiej stoczni Astillero Hijos de J. Barreras i tureckim zakładzie w Tersan.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody