Wyniki wolumenu morskich przewozów towarów w kontenerach nie napawają optymizmem. W pierwszym półroczu tego roku przetransportowano ich o 4,7 proc. mniej (łącznie 8,6 mln TEU) niż w tym samym okresie w zeszłym roku.
Między Azją a portami Europy Północnej (w tym DCT Gdańsk) spadek wyniósł 4,5 proc. (łącznie 5,6 mln TEU). Z kolei na trasach do Morza Śródziemnego i Morza Czarnego regres wyniósł 4,6 proc. (łącznie 1,6 mln TEU).
Obecny kwartał może być jeszcze słabszy pod tym względem. W samym lipcu liczba przewiezionych kontenerów spadła o 7,1 proc. rok do roku (łącznie 1,3 mln TEU). Największy spadek dotknął trasy do portów Europy Północnej. Przeładowano tam o 9,4 proc. TEU mniej (łącznie 860 tys.) niż rok temu.
Niższy wolumen ładunków wynika z wolniejszego tempa rozwoju chińskiej gospodarki, nałożonych sankcji w handlu z Rosją oraz osłabienia gospodarczego w tym kraju, jak i całej Unii Europejskiej.
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Game changer: port Esbjerg potroi moc offshore z pomocą cyfrowego bliźniaka
Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim
Kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Wydano zezwolenie na rozbudowę węzła Gdańsk Południe
Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki