PMK
Brytyjski koncert podpisał umowę z szwedzkim przewoźnikiem promowym Stena Line. Razem będą współpracować nad rozwojem pierwszego inteligentnego systemu na pierwszą bezzałogową jednostką na świecie.
Brytyjski koncern, lider w staraniach o rozwój bezzałogowej żeglugi, jest pewien, że jeszcze do końca tej dekady zdalnie sterowane statki będą używane komercyjnie.
- To już się dzieje. Teraz pozostaje tylko odpowiedzieć na pytanie, kiedy pierwsza taka jednostka opuści stocznie - powiedział Oskar Levander, wiceprezes ds. innowacji w Rolls-Royce. - Już teraz mamy dostępne technologie, które umożliwiają stworzenie bezzałogowego i autonomicznego statku. W ramach naszego projektu już stworzyliśmy symulację systemu sterowania taką jednostkę. Do końca tej dekady pierwszy wyposażony w nią statek będzie już na wodzie - dodał.
Projekt Advanced Autonomous Waterborne Applications Initiative (AAWA), prowadzony przez brytyjski koncern służy wykreowaniu rozwiązań służących do stworzenia pierwszej takiej jednostki. Badane są systemy bezpieczeństwa, systemy nawigacji oraz dostosowanie tych statków do obecnych przepisów morskich.
W projekcie bierze udział multum naukowców z największych fińskich uniwersytetów: Tampere University of Technology, VTT Technical Research Centre of Finland Ltd, Åbo Akademi University, Aalto University i University of Turku. Oprócz Rolls-Royce nad stworzeniem przełomowego statku pracują inne firmy z branży morskiej, w tym: Brighthouse NAPA, Deltamarin, DNV GL i Inmarsat.
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?