• <
bulk_cargo_port_szczecin

Nord Stream 2: raport Espoo do poprawki

jk/PAP

04.10.2017 19:38 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Nord Stream 2: raport Espoo do poprawki - GospodarkaMorska.pl

Raport Espoo posiada obecnie wiele luk, które należy uzupełnić  - informuje MGMiŻŚ za pośrednictwem portalu RynekInfrastruktury.pl.  – Przygotowany przez konsorcjum Nord Stream 2 raport, według naszej oceny nie uwzględnia kwestii oddziaływania przedsięwzięcia na społeczno-gospodarcze możliwości rozwoju portu morskiego w Świnoujściu i Szczecinie – podał resort gospodarki morskiej.

Maksymalne zanurzenie statków pływających po Morzu Bałtyckim wynosi ok. 15 metrów. Według Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – w dokumentacji dotyczącej Nord Stream 2 brak wyraźnej szczegółowej analizy ryzyka kolizji statków o zanurzeniu maksymalnym dla Morza Bałtyckiego. Z informacji podanych przez resort wynika, że gazociąg musiałby być budowany przy założeniu, że głębokość wody na szerokości torów wodnych nie może być mniejsza niż 17,5 metra nad górną krawędzią rurociągu bądź przykrywającą go warstwą urobku.

Projekt Nord Stream 2 to plan budowy nowej dwunitkowej magistrali gazowej z Rosji do Niemiec przez Morze Bałtyckie o mocy 55 mld metrów sześc. surowca rocznie. Gazociąg ma być gotowy do końca 2019 r. Po tym roku Rosja zamierza zaprzestać przesyłania gazu rurociągami biegnącymi przez terytorium Ukrainy. Polska, kraje bałtyckie i Ukraina sprzeciwiają się temu projektowi.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zaskarżył w 2011 r. zgodę niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Żeglugi Morskiej i Hydrografii (BSH) na ułożenie gazociągu Nord Stream. Sporny odcinek gazociągu położony jest na wodach niemieckich. Polskie porty powołują się na prawo europejskie i międzynarodowe, które gwarantuje wolność żeglugi i dostępność terytorium państw od strony morza.

Wyższy Sąd Administracyjny w Hamburgu wydał wyrok, w którym utrzymał w mocy orzeczenie sądu niższej instancji zaskarżone przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, uznające, iż Zarządowi Portu nie przysługuje skarga na zezwolenie dot. ułożenia gazociągu Nord Stream 1 na dnie Bałtyku.

Zarząd domaga się, by na skrzyżowaniu gazociągu z północnym szlakiem żeglugowym, prowadzącym do portu w Świnoujściu, rurociąg był bardziej zagłębiony. Zdaniem polskiej strony, niezagłębienie rury będzie blokować rozwój portu. Wcześniej zgodę na ułożenie rurociągu na obecnej głębokości wydała administracja niemiecka.

Obecnie do Świnoujścia mogą wpływać statki o maksymalnym zanurzeniu do 13,5 m.

ZMPSiŚ planuje inwestować w świnoujskim porcie m.in. terminal kontenerowy oraz terminal ładunków masowych, przy których mogłyby cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 15 m. Jednostki o takim maksymalnym zanurzeniu mogą przedostać się na Bałtyk przez Cieśniny Duńskie.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.