PMK
Po kiepskich pierwszych 6 miesiącach eksperci z firmy Alphaliner przewidują, że w tym rok światowy wzrost przeładunków kontenerów wyniesie zaledwie 0,3 proc. To będzie najgorszy wynik od 2009 roku.
Nie dziwi taka prognoza, biorąc pod uwagę, że w 30 największych portach na świecie w I połowie tego roku wzrost wyniósł 0,2 proc. Porty z tej listy odpowiadają za ponad połowę globalnego obrotu. Ich przeładunki wyniosły 184,5 mln TEU w porównaniu do 184,28 mln TEU z zeszłego roku.
Wśród listy największych portów aż 12 z nich zanotowało spadek przeładunków, w tym sześć obiektów z pierwszej dziesiątki listy. Są to kolejno: Hongkong (-10,5 proc.), Dubaj (-6,1 proc.), Singapur (-5,1 proc.), Tanjung Pelepas (-2,8 proc.), Rotterdam (-2,3 proc.) oraz Szanghaj (-0,8 proc.).
Po drugiej stronie listy znalazł się między innymi port Algeciras z Hiszpani (13,1 proc.), malezyjski Port Kelang (12,3 proc.) oraz Colombo z Sri Lanki (11,2 proc.).
Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.
Efekt jest taki, że dziś aż 18 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny