• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Raport: Bardzo słaby globalny wzrost przeładunku kontenerów

PMK

10.08.2016 11:57 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport: Bardzo słaby globalny wzrost przeładunku kontenerów

Partnerzy portalu

Raport: Bardzo słaby globalny wzrost przeładunku kontenerów - GospodarkaMorska.pl

Po kiepskich pierwszych 6 miesiącach eksperci z firmy Alphaliner przewidują, że w tym rok światowy wzrost przeładunków kontenerów wyniesie zaledwie 0,3 proc. To będzie najgorszy wynik od 2009 roku.

Nie dziwi taka prognoza, biorąc pod uwagę, że w 30 największych portach na świecie w I połowie tego roku wzrost wyniósł 0,2 proc. Porty z tej listy odpowiadają za ponad połowę globalnego obrotu. Ich przeładunki wyniosły 184,5 mln TEU w porównaniu do 184,28 mln TEU z zeszłego roku.

Wśród listy największych portów aż 12 z nich zanotowało spadek przeładunków, w tym sześć obiektów z pierwszej dziesiątki listy. Są to kolejno: Hongkong (-10,5 proc.), Dubaj (-6,1 proc.), Singapur (-5,1 proc.), Tanjung Pelepas (-2,8 proc.), Rotterdam (-2,3 proc.) oraz Szanghaj (-0,8 proc.).

Po drugiej stronie listy znalazł się między innymi port Algeciras z Hiszpani (13,1 proc.), malezyjski Port Kelang (12,3 proc.) oraz Colombo z Sri Lanki (11,2 proc.).

Powody tej tendencji są wciąż te same, m.in. słaby popyt na przewozy drobnicy z Azji. Armatorom wciąż doskwiera także rosnąca podaż zdolności przeładunkowych, który napędza pojawienie się megakontenerowców o ładowności pow. 18 tys. TEU.

Efekt jest taki, że dziś aż 18 proc. światowej floty kontenerowców stoi bezczynnie w portach, bo nie ma dla nich zapotrzebowania. Tylko w ostatnim kwartale globalna ładowność kontenerowców wzrosła o 7 proc., przy czym zapotrzebowanie na ich usługi urosło o mizerne 1 proc. Z tego powodu cena za przewóz kontenera spadła aż o połowę.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.