• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Problemy przy budowie tuneli pod Martwą Wisłą. Inwestycja się opóźni

12.03.2015 13:54 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Problemy przy budowie tuneli pod Martwą Wisłą. Inwestycja się opóźni

Partnerzy portalu

Problemy przy budowie tuneli pod Martwą Wisłą. Inwestycja się opóźni - GospodarkaMorska.pl

Minimum trzy miesiące opóźni się budowa tuneli pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Jej zakończenie planowane jest obecnie na koniec czerwca. A wszystko przez problemy z mrożeniem gruntu.

To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce. Tunele zostały wydrążone przy pomocy największej w Polsce maszyny TBM "Damroka". W efekcie powstał nowy, ponad dwukilometrowy odcinek Trasy Słowackiego łączący rozdzielone do tej pory tereny po obu stronach rzeki.

Wiercenie dwóch nitek tunelu trwało rok bez jednego dnia. Prace rozpoczęto 29 maja 2013, zaś na końcu drugiej nitki tunelu tarcza kolosa zatrzymała się 28 maja 2014. W najniżej położonym punkcie, tunel znajduje się ponad 35 metrów pod lustrem wody. Wyloty zlokalizowane są na wysokości nabrzeży: „Dworzec Drzewny” od strony Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i „Dworzec Wiślany” od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Każdy z dwu tuneli będzie miał docelowo po dwa pasy ruchu. Tunele łączyć będą się ze sobą siedmioma przejściami ewakuacyjnymi. I to właśnie z ich drążeniem okazały się kłopoty.

- Ta część inwestycji to dla nas największe wyzwanie. Nie możemy przy niej wykorzystać maszyny TBM i musimy zdać się na metodę górniczą. Najpierw musieliśmy nawiercić specjalne otwory a w nich umieścić specjalne, długie lance, przez które płynie roztwór solanki o temperaturze poniżej -20 st. C – tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych, wykonawcy tuneli.

Proces ten miał trwać 4 tygodnie, jednak już przy pierwszym z otworów wydłużył się do trzech miesięcy. Ekipa napotkała też na różne warunki gruntowne – trzeba było m.in. usuwać skały z gruntu. I przy tym uważać, żeby nie doszło do obsunięcia ziemi, która byłaby katastrofalna w skutkach.

- Jest to bardzo żmudna praca, w której nie możemy się choć raz pomylić. Znajdujemy się pod wodą i nie możemy dopuścić do żadnego gwałtownego ruchu. Dlatego też trwa to tak długo. Najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo – przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

Wykonawca przekonuje jednak, że do dalszych opóźnień nie powinno dojść.

- Wykonujemy kilkanaście robót jednocześnie, a łącznie na budowie pracuje około 450 osób na trzech zmianach – mówi Skorupka-Kaczmarek.

Koszt wybudowania IV zadania Trasy Słowackiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą to 885 mln zł. Długość tunelu wynosi 1378 m.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.