• <
PZT_1100x200_gif_2020

Port Gdańsk na CILF (China International Logistics and Transportation Fair)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk na CILF (China International Logistics and Transportation Fair)
Port Gdańsk na CILF (China International Logistics and Transportation Fair) - GospodarkaMorska.pl

oprac. MN

18.10.2016 Źródło: portgdansk.pl

W dniach 12-14 października br. w południowych Chinach w Shenzhen w prowincji Guangdong odbyły się największe w tym rejonie targi logistyczno-transportowe CILF (China International Logistics and Transportation Fair) organizowane już po raz jedenasty. Formuła wydarzenia dedykowana była między innymi logistyce i łańcuchowi dostaw, portom i żegludze, transportowi pasażerskiemu, transportowi kolejowemu w tym przewozom intermodalnym.

Wybór miejsca organizacji targów nie był przypadkowy, bowiem Shenzhen to jeden z największych w południowo-wschodnich Chinach ośrodek gospodarczy i finansowy sąsiadujący bezpośrednio z Hong Kongiem, posiadający bardzo rozwinięty przemysł w tym informatyczny, elektroniczny, spożywczy, chemiczny, włókienniczy i maszynowy. Tu też swoje miejsce początkowe bierze tzw. Nowy Szlak Jedwabny, którego celem jest zintensyfikowanie wymiany handlowej pomiędzy Chinami a Europą.

Port Gdańsk z kolei jest ośrodkiem transportowym, w którym przeładowywane jest każdego roku blisko 40% towarów handlu zagranicznego realizowanego pomiędzy Polską i Chinami. Z tego też względu na targach nie mogło zabraknąć Gdańska, który po raz pierwszy zaprezentował swoje stoisko w tym rejonie świata obok takich portów Europy jak Hamburg, Rotterdam, czy Goteborg.

Obecność Gdańska doceniły także lokalne władze chińskie będące organizatorami targów, bowiem pierwszego dnia targowego stoisko Portu Gdańsk wraz z rzeszą chińskich przedstawicieli mediów odwiedził Pan Dong Yanze, wiceprezes chińskiej komisji transportu Shenzhen.

Targi nie były jednak jedynym powodem wizyty Portu Gdańsk w Państwie Środka. 13 października Port Gdańsk i największy port prowincji Guangdong - Port Guangzhou podpisały list intencyjny, w którym strony zobowiązały się do zacieśnienia relacji celem wzmożenia wymiany polsko-chińskiej wpisującej się w inicjatywę One Belt one Road mającą na celu reaktywację Jedwabnego Szlaku - strategicznego chińskiego projektu ekonomicznego.

Port Guangzhou to w tej chwili największy uniwersalny port południowych Chin będący hubem transportowym dla okolicznych prowincji, w tym dla prowincji Guangxi, Yunnan, Guizhou, Sichuan, Hunan, Hubei and Jiangxi. Na nabrzeżach portowych przeładowuje się m.in. produkty paliwowe, węgiel, zboża, produkty chemiczne, w tym nawozy, stal, rudę, produkty przemysłu motoryzacyjnego oraz kontenery. Podpisany list intencyjny służyć będzie wymianie doświadczeń i wspólnemu promowaniu ośrodków portowych. Stanowić też będzie podwaliny do wprowadzenia konkretnych projektów współpracy ukierunkowanych na wymianie transportowej polsko-chińskiej poprzez Port Gdańsk oraz Port Guangzhou.

To już drugi w okresie zaledwie 4 miesięcy list intencyjny podpisany przez Port Gdańsk ze stroną chińską, co stanowi potwierdzenie, że na mapie Nowego Jedwabnego Szlaku, chińskiej koncepcji nowej drogi handlowej łączącej Azję z Europą, Polska w grupie tzw. szesnastki tj. w grupie państw obszaru Europy Środkowej i Wschodniej leżących na Szlaku Jedwabnym, pełni bardzo ważną rolę. W ciągu ostatnich zaledwie 7 lat towarowa wymiana polsko-chińska wzrosła aż o 50%. Tymczasem strona chińska koncentruje swoja uwagę głównie na dużych partnerach wymiany i z tej perspektywy, spośród całej szesnastki, Polska zaczyna odgrywać znaczącą rolę. Rynek polski należy bowiem do jednego z większych w Europie, który zapewnia dostęp do szerokiego grona odbiorców oraz licznej grupy polskich producentów.

Zainteresowaniem Chińczyków cieszy się zwłaszcza polski przemysł spożywczy, elektroniczny, motoryzacyjny i AGD.

W ramach tej koncepcji Port Gdańsk pozostaje bardzo ważnym potencjalnym partnerem dla Państwa Środka nie tylko ze względu na liczny rynek lokalny, ale także bogatą siatkę połączeń transportowych biegnących z Gdańska dalej w głąb Europy. Takie przesłanie towarzyszyło kilkudniowej wizycie portu w południowych Chinach i stanowiło kolejne potwierdzenie, że największy polski port morski może dalej umacniać swoją pozycję dla transportu polskich towarów na wschód, a realizacja tej koncepcji jest tylko kwestią czasu.

Źródło:
portgdansk.pl
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31251,00 $ tona -6,49% 13 maj
 Cynk 2891,00 $ tona -3,12% 13 maj
 Aluminium 2422,00 $ tona -2,10% 13 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.