Polska jest zainteresowana budową pływającego terminalu LNG w Zatoce Gdańskiej - informuje ministerstwo energii, odpowiadając na interpelację poselską.
Pierwszy pływający terminal na Bałtyku, należący do Litwy, stacjonuje w Kłajpedzie. Następny, budowany przez Gazprom, ma działać w Obwodzie Kaliningradzkim. O swoim myślą tez Polacy, jako jednym z elementów dywersyfikacji dostaw gazu.
"(...) Priorytetem w zakresie wzmocnienia bezpieczeństwa dostaw gazu do Polski jest budowa tzw. Bramy Północnej, której realizacja zapewni Polsce dostęp do nowych źródeł dostaw gazu z norweskiego szelfu kontynentalnego. Plany obejmują budowę gazociągu międzysystemowego łączącego systemy przesyłowe Polski i Danii (gazociąg Baltic Pipe), rozbudowę duńskiego systemu przesyłowego oraz budowę infrastruktury łączącej złoża zlokalizowane na norweskim szelfie kontynentalnym z duńską siecią przesyłową" - pisze minister energii Krzysztof Tchórzewski.
Dodaje, że równolegle analizowana jest możliwość rozbudowy istniejącego terminala LNG w Świnoujściu, a także budowa nowego pływającego terminala LNG (jednostka FSRU – Floating and Storage Regasification Unit) w nowej lokalizacji – wstępnie wskazanej w rejonie Zatoki Gdańskiej.
A jaki jest harmonogram realizacji dywersyfikacji gazu?
"Harmonogramy realizacji poszczególnych nowych inicjatyw infrastrukturalnych są w trakcie przygotowywania i wymagają ścisłej współpracy z operatorami współpracującymi (duńskim, ukraińskim, litewskim, słowackim i czeskim). Priorytetem jest, aby dostawy gazu ze źródeł północnych były możliwe przed rokiem 2022, kiedy wygasa wieloletni kontrakt na dostawy gazu z Rosji" - odpowiada Tchórzewski.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej