PMK
Pierwsza z trzech bram dla nowej śluzy budowanej na Kanale Morza Północnego dotarła do holenderskiego IJmuiden. Obiekt swoją podróż rozpoczął w Korei Południowej.
Brama była holowana do IJmuiden z Portu Rotterdam przez Morze Północne. Obiekt będzie częścią największej śluzy wodnej na świecie, która pozwoli na wpłynięcie większych statków do Portu Amsterdam.
Wszystkie trzy bramy śluzy zostały przetransportowane do Holandii 6 grudnia zeszłego roku na pokładzie ciężarowca Talisman. Konstrukcje ze względu na swoją wielkość musiały zostać najpierw wyładowane w Rotterdamie, a następnie pojedynczo holowane do IJmuiden.
Aby gościć coraz większe jednostki pływające, OpenIJ pracuje nad budową nowej śluzy w IJmuiden od 2016 roku. Mierząca 500 metrów długości i 70 metrów szerokości śluza będzie największą na świecie.
- Cieszymy się, że po długiej podróży pierwsza brama śluzy dotarła już do celu - powiedziała holenderska Minister Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, Cora van Nieuwenhuizen. - To kamień milowy dla tego projektu i początek nowego rozdziału w budowie największej śluzy morskiej na świecie.
Nowa brama, która dotarła w tym tygodniu, ma 72 metry długości, 24 metry wysokości, 11 metrów szerokości i waży około 3000 ton. Gdy tylko pogoda na to pozwoli, pozostałe dwie bramy zostaną niezwłocznie również odholowane z Maasvlakte do IJmuiden.
Projekt jest wspólnym przedsięwzięciem Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, Prowincji Północnej Holandii, Gminy Miejskiej Amsterdam, Portu w Amsterdamie i Gminy Velsen.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny