• <
PZT_1100x200_gif_2020

Olbrzymi barko-ponton zniknął z centrum Gdyni. Wiemy, co się z nim stało (foto)

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Olbrzymi barko-ponton zniknął z centrum Gdyni. Wiemy, co się z nim stało (foto)
Olbrzymi barko-ponton zniknął z centrum Gdyni. Wiemy, co się z nim stało (foto) - GospodarkaMorska.pl

pc

21.11.2018 Źródło: własne

Przez kilka lat zdążył już na dobre wpisać się w krajobraz Gdyni. Aż do wczoraj. Mowa o olbrzymim barko-pontonie, który „bezrobotny” cumował przy pirsie Dalmoru. We wtorek barkę morskę DN143 typu heavy-lift wyholowano z gdyńskiego portu. Trafi do Turcji, gdzie zostanie przekształcona w pływającą elektrownię.

Właścicielem barko-pontonu był Jan De Nul – jedna z czołowych firm specjalizujących się w pracach podwodnych, takich jak pogłębianie, a także instalacja rur i kabli na dnie morskim oraz instalacja farm wiatrowych. Jak poinformował broker DSB Offshore, 18 października przedsiębiorstwo sprzedało barko-ponton, który przez lata odstawiony był w Gdyni w laid-up, czyli potocznie „na sznurek”. Kupiła go należąca do grupy Karadeniz Energy Group turecka firma Karpowership – konstruktor, właściciel i operator pierwszej na świecie floty pływających elektrowni Powership.

Obecnie do Turcji barko-ponton holuje holownik Fairplay-33 należący do floty Fairplay Towage. Do Yalova mają dotrzeć 18 grudnia.

Barko-ponton DN143 zmienił już nie tylko właściciela, ale i nazwę. Obecnie nazywa się Karadeniz Powership Osman Bay. Barka ma 136 m długości, 42 m szerokości i 24 334 t nośności. Została zbudowana w 2007 r. w stoczni Sainty Shipyard w Chinach jako Sainty 6. Barko-ponton przeznaczony był do transportu nowych barek rzecznych z Chin do Niemiec i Holandii. Jego kolejnym właścicielem został Jan De Nul, który w 2013 r. wykorzystał barkę morską do transportu 16 betonowych fundamentów pod budowę morskiej farmy wiatrowej Karehamn u wybrzeży Szwecji. Teraz widoczny z Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni barko-ponton zostanie pływającą elektrownią.

Karpowership dysponuje flotą 15 pływających elektrowni o łącznej mocy przekraczającej 2 800 MW. W planach jest stworzenie kolejnych takich pływających konstrukcji o łącznej mocy 5 000 MW. Powership pracują obecnie m.in. u wybrzeży Libanu, Ghany, Mozambiku, Indonezji i Iraku.

Broker DSB Offshore podał, że losy siostrzanej jednostki barko-pontonu z Gdyni są podobne. Karpowership przekształcił barkę Sainty 7 w pływającą elektrownię Sultan Esra o mocy 235 MW, która obecnie cumuje w Libanie.

Barko-ponton DN143 transportujący olbrzymie fundamenty morskiej farmy wiatrowej Karehamn można zobaczyć poniżej.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
MIĘDZYNARODOWA DROGA WODNA E70
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 32123,00 $ tona 3,02% 17 maj
 Cynk 2954,00 $ tona 1,03% 17 maj
 Aluminium 2455,00 $ tona 0,70% 17 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.