pc
Przez kilka lat zdążył już na dobre wpisać się w krajobraz Gdyni. Aż do wczoraj. Mowa o olbrzymim barko-pontonie, który „bezrobotny” cumował przy pirsie Dalmoru. We wtorek barkę morskę DN143 typu heavy-lift wyholowano z gdyńskiego portu. Trafi do Turcji, gdzie zostanie przekształcona w pływającą elektrownię.
Właścicielem barko-pontonu był Jan De Nul – jedna z czołowych firm specjalizujących się w pracach podwodnych, takich jak pogłębianie, a także instalacja rur i kabli na dnie morskim oraz instalacja farm wiatrowych. Jak poinformował broker DSB Offshore, 18 października przedsiębiorstwo sprzedało barko-ponton, który przez lata odstawiony był w Gdyni w laid-up, czyli potocznie „na sznurek”. Kupiła go należąca do grupy Karadeniz Energy Group turecka firma Karpowership – konstruktor, właściciel i operator pierwszej na świecie floty pływających elektrowni Powership.
Obecnie do Turcji barko-ponton holuje holownik Fairplay-33 należący do floty Fairplay Towage. Do Yalova mają dotrzeć 18 grudnia.
Barko-ponton DN143 zmienił już nie tylko właściciela, ale i nazwę. Obecnie nazywa się Karadeniz Powership Osman Bay. Barka ma 136 m długości, 42 m szerokości i 24 334 t nośności. Została zbudowana w 2007 r. w stoczni Sainty Shipyard w Chinach jako Sainty 6. Barko-ponton przeznaczony był do transportu nowych barek rzecznych z Chin do Niemiec i Holandii. Jego kolejnym właścicielem został Jan De Nul, który w 2013 r. wykorzystał barkę morską do transportu 16 betonowych fundamentów pod budowę morskiej farmy wiatrowej Karehamn u wybrzeży Szwecji. Teraz widoczny z Nabrzeża Pomorskiego w Gdyni barko-ponton zostanie pływającą elektrownią.
Karpowership dysponuje flotą 15 pływających elektrowni o łącznej mocy przekraczającej 2 800 MW. W planach jest stworzenie kolejnych takich pływających konstrukcji o łącznej mocy 5 000 MW. Powership pracują obecnie m.in. u wybrzeży Libanu, Ghany, Mozambiku, Indonezji i Iraku.
Broker DSB Offshore podał, że losy siostrzanej jednostki barko-pontonu z Gdyni są podobne. Karpowership przekształcił barkę Sainty 7 w pływającą elektrownię Sultan Esra o mocy 235 MW, która obecnie cumuje w Libanie.
Barko-ponton DN143 transportujący olbrzymie fundamenty morskiej farmy wiatrowej Karehamn można zobaczyć poniżej.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie