• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Nowe alianse nie wpłynęły znacząco na porty

PMK

13.03.2018 18:23 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Nowe alianse nie wpłynęły znacząco na porty - GospodarkaMorska.pl

Powoli dobiega końca trend rzadszej częstotliwości statków w portach Północnej Europy, mimo pojawienia się coraz wiekszych aliansów - przewidują eksperci z agencji Drewry.

Według nich powstanie w zeszłym roku Ocean Alliance i The Alliance nie zmieni zbytnio harmonogramu zawijania statków w portach. Liczba pętli na szlakach Azja-Północna Europa i szlakach transatlantycznych wydaje się być niezmieniona od tej zapowiadanej. Porty więc nie muszą obawiać się nagłej zmiany liczy serwisów.

Taka sytuacja miała miejsce w zeszłym roku, gdy doszło ogółem do 10 proc. spadku w liczbie pętli na szlakach wschód-zachód. Usunięte serwisy należały tylko do armatorów złączonych w duże alianse, w szczególności tych pływających na trasie Azja-Północna Europa.

Powodem tych zmian było 4,3-procentowe zwiększenie się średniej wielkości kontenerowców oraz w tym samym czasie zmniejszenie się popytu. Zmusiło to armatorów do szukania oszczędności poprzez wysyłanie mniejszej liczby, ale za to większych jednostek.

Największe straty poniosły porty z Francji i krajow Beneluxu. Le Havre i Rotterdam straciły kolejno 4 i 6 pętli serwisowych. Port w Zeebrugge stracił dwa, a trend udało się odwrócić tylko Antwerpii, która zyskała dwa dodatkowe serwisy.

- Tym razem wygląda na to, że z 71 serwisów odejdzie tylko jeden wskutek utworzenia nowych aliansów. Porty nie mają więc powodu do zmartwień, bo utrzymane zostanie status quo - twierdzą analitycy z Drewry.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.