PMK
Koszt operacyjne jednostki morskich mają wzrosnąć w 2017 i 2018 roku – wynika z ostatniego badania firmy konsultacyjnej Moore Stephens. Najwięcej ma wzrosnąć koszt napraw i konserwacji.
Moore Stephens przeprowadziło ankietę wśród największych członków światowej branży morskiej i na tym oparła swoje przewidywania. Według nich koszty operacyjne wzrosną o 2,1 proc. w 2017 i 2,4 proc. w 2018 roku.
Korespondenci przewidują 2 proc. wzrost w kosztach naprawy i konserwacji w ciągu dwóch kolejnych lat. Podobnie wzrośnie koszt części zamiennych i napraw stoczniowych. O 1,6 proc. wzrosną wydatki na smary i oleje. Dodatkowo respondenci przewidują wzrost o 0,5-1 proc. kosztów ubezpieczenia kadłuba i maszyn.
Największy wzrost kosztów operacyjnych zanotowano w sektorze offshore, którego członkowie przewidują 4,8 proc. wzrost w 2017 roku i 3,8 proc. wzrost w 2018 roku. Najmniej za to mają skoczyć koszta w sektorze kontenerowców: kolejno o 1,1 i 0,8 proc. w 2017 i 2018 roku.
Wydatki bieżące będą rosnąć razem z cenami czarteru. Obecnie znajdują się one na niskim poziomie, więc usługi dla statków też pozostają na niższym poziomie. Trwa bowiem ostra konkurencja – zauważył jeden z respondentów.
- Przyszły koszty operacyjne będą rosły razem z dużą liczbą nowych regulacji, słabszym wyszkoleniem marynarzy, mocną pozycją liderów produkcji ropy, bardziej surowymi zasadami serwisu i napraw. Nie bez znaczenia będzie też wejście do użycia zaawansowanej maszynerii oraz pędząca konsolidacja kapitału na rynku ekwipunku i serwisu morskiego. Da to lepszą pozycję negocjacyjną wielkim firmom – zauważył inny z ankietowanych.
- Najbardziej wzrosną koszta płac i utrzymania załogi – stwierdziła większość badanych. Niektórzy jednak pozostali większymi optymistami, twierdząc, że „te koszta pozostaną na tym poziomie, gdyż załoga będzie rekrutowana z krajów z tanią siłą roboczą.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej