• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Kolejne spadki stawek frachtowych

26.10.2015 12:40 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Kolejne spadki stawek frachtowych - GospodarkaMorska.pl

Obecnie armatorzy kontenerowców na szlaku z Azji do Europy Północnej zarabiają już poniżej 250 dolarów za TEU. Po zeszłotygodniowym spadku o 2 dolary, cena przewozu towarów w kontenerach w umowach spotowych wynosiła 231 dolarów za TEU.

Dane bazują na indeksie Shanghai Containerised Freight Index (SCFI), która bada stawki frachtu między innymi z portów chińskich w kierunku do Antwerpii, Felixstowe, Le Havre, Hamburga i polskiego DCT Gdańsk. Obecne zarobki są najniższymi w historii, a ich wysokość nie gwarantuje zwrotu kosztów operacyjnych. Co by miało miejsce dopiero przy podwojeniu obecnych stawek.

Jeszcze gorzej wyglądają stawki na szlaku Azja-Morze Śródziemne, gdzie zarobki wyniosły tylko 202 dolary za TEU. Światowy wynik indeksu, który wynosi 537 dolary za TEU, ratują stawki na trasach z Azji do USA. Armatorzy transportujący cargo na Wschodnie Wybrzeże zarabiają 2163 dolary za TEU (-9,5), z kolei na Zachodnie Wybrzeże 1166 dolarów (-15,4).

Peter Sand, główny analityk Bałtyckiej i Międzynarodowej Rady Morskiej (BIMCO) jest jednak dobrej myśli, mimo fatalnej sytuacji na światowych rynkach. I to w odniesieniu do wszystkich segmentów transportu morskiego: kontenerowców, masowców i tankowców.

- Pamiętajmy, że wciąż wzrasta konsumpcja w Unii Europejskiej, a w Stanach Zjednoczonych popyt na skonteneryzowane towary powinien w końcu pójść w górę. To powinno zatrzymać obecny trend spadkowy. Można oczekiwać, że popyt wzrośnie na nowych rynkach: Iranie, Kubie, Brazylii i Afryce – przekonywał Peter Sand.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.