PMK
W I półroczu 2016 roku wzrósł (do 34 proc.) udział transportu szynowego w odwozach i przywozach ładunków w Porcie Gdańsk. W zeszłym roku kolej stanowiła tylko 26 proc., więc wzrost jest znaczący.
Największy udział wciąż pozostał przy transporcie rurociągowym (37 proc.), jednak w tej kategorii odnotowano olbrzymi spadek, aż o 14 proc. Kolej zajmuje drugie miejsce w tym rozrachunku, przed transportem drogowym (20 proc.).
Dobry wynik kolei to zasługa większego wolumentu transportowanego tym środkiem w tym roku. Tylko w drugim kwartale 2016 roku przewoźnicy przetransportowali ponad 227 tys. jednostek, co stanowiło blisko 343 tys. TEU (kontener 20-stopowy) - wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. W porównaniu z II kwartałem 2015 roku ich liczba wzrosła o 32,29 proc. (wg TEU o 30,33 proc.).
Po raz pierwszy w historii łączna masa w przewozach intermodalnych w II kwartale 2016 roku wyniosła ponad 3 mln ton, a wykonana praca przewozowa przekroczyła 1 mld tonokilometrów. Wzrósł udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym, osiągając poziom 5,79 proc. (wg masy) i 8,63 proc. (wg wykonanej pracy).
W II kwartale 2016 r. kolejowe przewozy intermodalne realizowało dziesięciu licencjonowanych przewoźników. Głównymi graczami na rynku, podobnie jak w poprzednich kwartałach, pozostawały spółki PKP Cargo, DB Cargo Polska i Lotos Kole, które łącznie osiągnęły udział w rynku ponad 80 proc. (wg przewiezionej masy) oraz blisko 85 proc. (wg wykonanej pracy przewozowej).
Najnowsze dane kwartalne dotyczące kolejowych przewozów intermodalnych dostępne są cyklicznie na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej