• <
PZT_1100x200_gif_2020

Kanał Panamski z trzecim najlepszym wynikiem w historii. To zasługa rozbudowy obiektu

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kanał Panamski z trzecim najlepszym wynikiem w historii. To zasługa rozbudowy obiektu
Kanał Panamski z trzecim najlepszym wynikiem w historii. To zasługa rozbudowy obiektu - GospodarkaMorska.pl

PMK

20.10.2016 Źródło: własne

Kanał Panamski osiągnął trzeci wynik w 102-letniej historii pod względem tonażu statków, które go przekroczyły. Duża w tym zasługa otwarcia w tym roku nowych śluz dla jednostek typu neopanamax.

W ciągu roku fiskalnego 2016 (liczy się go od 30 września 2015 roku do 1 października roku następnego) kanał pokonało ogółem 330,7 mln tonażu, na co złożyło się aż 13,114 statków. Wsród nich znalazło się 238 neopanamaxów, które mogły przeprawić się przez obiekt dopiero po zakończeniu rozbudowy w czerwcu tego roku.
- Mimo kryzysu w żegludze zanotowaliśmy jeden z najlepszych roków w ponad 100-letniej historii naszego obiektu. To duży sukces – powiedział Jorge L. Quijano, administrator Kanału Panamskiego. - Pokazuje to, jak ważny dla światowej żeglugi jest szlak wiodący przez nasz kanał

Otwarcie Kanału Panamskiego był ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Nowe śluzy umożliwiają bowiem przejście 1,3 tys. jednostek. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.

Kanał Panamski umożliwiał dotąd pływanie tylko mały kontenerowcom, do 5 tys. TEU pojemności. Te statki są w tym momencie już nieopłacalne dla armatorów. Dlatego z nadzieją patrzą oni na rozbudowę, która pozwoli ich jednostkom o ładowności 5,4-9,9 tys. TEU (łącznie 980 statków) oraz powyżej 10 tys. TEU (149 statków) przeprawienie się przez ten obiekt. Już tylko 157 statków nie będzie w stanie przepłynąć przez instalację.

Większość jednostek poruszających się na szlaku Azja-Wschodnie Wybrzeże USA będzie przeprawiać się przez rozbudowany Kanał Panamski. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmie raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 33097,00 $ tona -1,39% 10 maj
 Cynk 3037,00 $ tona 2,15% 10 maj
 Aluminium 2565,00 $ tona 1,87% 10 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.