• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Jamał LNG przeprowadził pierwszy załadunek LNG ze statku na statek w Norwegii

PMK

26.11.2018 17:28 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Jamał LNG przeprowadził pierwszy załadunek LNG ze statku na statek w Norwegii

Partnerzy portalu

Jamał LNG przeprowadził pierwszy załadunek LNG ze statku na statek w Norwegii - GospodarkaMorska.pl

Jamał LNG zakończył pomyślnie pierwszy załadunek LNG ze statku na statek w norweskim porcie Honningsvag.

Operację przeprowadził gazowiec LNG Władimir Rusanow. Przewiózł on około 170 tys. m3 skroplonego gazu ziemnego i załadował go na tankowiec Pskow, który następnie wpłynął do norweskiego portu w celu rozładunku.

- Pierwszy przeładunek LNG między statkami to dla nas bardzo ważny moment - skomentował Lew Feodosjew, pierwszy zastępca prezesa Novatek.

- Takie podejście pozwala nam zoptymalizować nasze koszty transportu, zmniejszając odległość podróży tankowców klasy Arc7 i zapewnić terminowe wyładowanie LNG z projektu Jamał LNG - wyjaśnił.

- Doświadczenia, które zdobywamy dzięki przeładunkom LNG między statkami, zostaną wykorzystane w naszych przyszłych dużych projektach przeładunkowych LNG na Kamczatce i w regionie Murmańskim - dodał Feodosjew.

Rosyjski arktyczny projekt Jamał LNG wysłał już ponad 2 mln ton gazu LNG. Rekord padł w czasie 27 załadunku w terminalu położonym w Murmańsku.

Według prognoz Federalnej Agencji Transportu Morskiego i Rzecznego, w tym roku z portu w Murmańsku ma być wysłane 10 mln ton ropy. Pomagać ma w tym tankowiec Umba o nośności 300 tys. ton. Statek już zakotwiczył w Zatoce Kolskiej. Będzie służył jako pływający zbiornik do przetłaczania paliwa z portu na tankowce i z tankowców do portu.

Rosyjskie Ministerstwo Transportu zamierza częściej korzystać z trasy biegnącej wśród szelfu Arktyki do transportu ropy. Do niedawna odbywało się to bez udziału Murmańska. Niedawno powstała tam jednak potrzebna infrastruktura do rafinacji oraz terminal paliw płynnych. Dzięki temu rozwiązany będzie problem Rosji z wykorzystaniem starych statków do przechowywania i transportu ropy.

Spółka Jamał LNG będzie mieć wydajność 16,5 mln metrycznych ton rocznie. Obecnie przygotowuje się do pierwszego transportu LNG. Odbiorca i terminal docelowy nie są znane.

Udziałowcami wartego 27 mld dolarów projektu Jamał LNG są: Novatek (operator, 50,1 % udziałów), chiński CNPC i francuski Total (po 20 % udziałów) oraz Chiński Fundusz Jedwabnego Szlaku (9,9 % udziałów).

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.