PMK
Unijna „Wizja bezeimsyjnego transportu do 2050 roku” może mieć wpływ na żeglugę na całym świecie – twierdzi Violeta Bulc, europejski komisarz transportu.
Czyste paliwo jest jednym z najgorętszych tematów globalnej żeglugi, wraz ze zbliżającym się terminem wprowadzenia globalnego limitu zawartości siarki w paliwach stosowanych na pokładach statków. Globalne podejście do dekarbonizacji i zrównoważenia środowiskowego zostało omówione na targach morskich Posidonia 2018, gdzie stocznie, producenci silników i dostawcy skruberów prezentowali swoje plany dotyczące czystego paliwa i strategie, by przyciągnąć uwagę armatorów i operatorów flotowych.
W jakim miejscu natomiast znajdują się najwięksi gracze z Dalekiego Wschodu w wyścigu o wyższość czystego paliwa? Stocznie z Chin, Japonii i Korei, które posiadają imponującą listę zleceń od europejskich i greckich armatorów, po raz kolejny przygotowały wielkie wystawy na Posidonie 2018.
- Jesteśmy już przygotowani do instalacji systemu paliwa LNG dla różnych typów statków, ale japońscy armatorzy nie zdecydowali jeszcze, którą drogą iść: paliwa LNG, paliwa surowego lub innego rodzaju paliwa. Zamówienia zagraniczne stanowią prawie połowę całości - powiedział Tohru Kitamura, wiceprezes Mitsubishi Shipbuilding Company.
- W Japonii rośnie świadomość ekologiczna, a kilku operatorów zdecydowało się na zastosowanie własnego systemu skruberów, inni wybrali układ paliwowy o niskiej zawartości siarki - dodał Kitamura.
Kitamura w czasie targów podpisał list intencyjny z chińską firmą Cosco Shipping dotyczącą produkcji nowego urządzenia do testowania skruberów.
- LNG jest przyszłością i stanowi dużą część chińskiej polityki ochrony środowiska. Nasz rząd bardzo poważnie zajmuje się ochroną środowiska. Podobne przepisy obowiązują w Chinach. Badamy, jak modernizować silnik główny za pomocą zbiorników LNG i inwestujemy we współpracę z GTT, francuskim dostawcą rozwiązań LNG, który wspiera nas w projekcie modernizacji LNG. Coraz więcej statków LNG rozładowuje się w Chinach i dokuje w Chinach - powiedział Steven Zhang, szef działu napraw i konwersji, COSCO Shipping.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody