jk
Okazuje się, że z gdańskiego terminala kontenerowego DCT najwięcej towarów płynie do Chin. Na drugim miejscu plasują się Stany Zjednoczone, a podium zamyka Korea Południowa. Najbardziej chodliwym towarem, jaki odpływa z gdańskiego nabrzeżna jest żywność - poinformowało Radio Gdańsk.
Z Gdańska do Chin płynie 14 proc. kontenerów, 12 proc. trafia do Stanów Zjednoczonych, a 9 proc. do Korei Południowej. Po 4 proc. kontenerów wysyłanych jest do Arabii Saudyjskiej, Hongkongu i Izraela. W kontenerach najczęściej przewozi się żywność - 21 proc., meble - 10 proc. i produkty AGD - 8 proc. Poza tym Polacy wysyłają elektronikę, papier, samochody i chemię.
- Co tydzień przyjmujemy statki, które przypływają z Chin i Korei Płd. One są pełne, jeśli chodzi o import, ale też wracają tam pełne. Polskie towary coraz częściej trafiają na tamte rynki. Chińczycy chętnie kupują polską żywność, sery, mleko. Wiele produktów gospodarstwa domowego jest produkowanych w Europie i one też trafiają na rynek chiński. Wydawałoby się, że to Chiny są fabryką świata, ale to się chyba powoli zmienia. Taką fabryką świata staje się powoli Polska - komentował w rozmowie z naszym portalem Marcin Kamola z DCT Gdańsk podczas V Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki.
Kontener z portu w Szanghaju do Gdańska podróżuje drogą morską 30-33 dni. Natomiast transport kolejowy z Chin do Polski zajmuje od 9 do 14 dni. Sprowadzenie kontenera z Chin do Polski jest o ok. 30 proc. droższe, niż wysłanie go z naszego kraju do Azji. Wysłanie kontenera z Szanghaju przez Gdańsk do Warszawy kosztuje ok. 1 800 euro.
Dodajmy, że terminal kontenerowy DCT Gdańsk w październiku obchodził dziesięciolecie swojej działalności. Od początku istnienia DCT sześciokrotnie zwiększył swoje możliwości operacyjne i dąży do dalszego rozwoju, dzięki nowemu programowi inwestycyjnemu.
- W okresie styczeń-październik 2017 roku, przeładowaliśmy niemal 13 mln ton towarów. Zdolności do przeładowania takiego tonażu drobnicy skonteneryzowanej osiągnęliśmy dzięki pomyślnie zakończonej inwestycji T2 - budowy drugiego nabrzeża. DCT jest już na dobrej drodze by przewyższyć przeładunki poprzednich lat i jesteśmy pewni, że rok 2017 będzie dla nas rekordowy – powiedział prezes DCT Gdańsk, Cameron Thorpe.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Rusza tramwaj wodny po Zatoce Gdańskiej. Ile zapłacimy za bilet?
Energetyka rośnie szybciej niż porty. Gotowe zaplecze pod Elblągiem
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu