Chiny chcą importować gaz z Rosji z wykorzystaniem transportu morskiego przez Północną Drogę Morską. Zamówiły już statki do transportu LNG z Jamału. Będą wybudowane przez koreańską stocznię Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
Pekin wiąże duże nadzieje na transport gazu drogą arktyczną. Aby sprostać przeprawie w tak trudnych warunkach, Chińczycy zbudują w sumie 16 statków, za które zapłacą około 5,4 mld dol. Wszystkie zamówione jednostki będą miały wzmocnione poszycie i klasyfikowane będą jako jednostki klasy lodowej Arc7. Na razie powstanie pięć jednostek, które będą kosztować 1,6 mld dolarów każdy.
Północna Droga Morska to szlak morski biegnący wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez Morze Barentsa, Karskie Wrota, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Morze Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa. Zmiany klimatyczne skutkujące kurczeniem się pokrywy arktycznego lodu morskiego sprawiły, że ten szlak łączący Europę z Pacyfikiem otwiera się dla transportu. Statki, które korzystają z tego przejścia oszczędzają sporo czasu i paliwa. Rosja długo blokowała przepływ tą drogą, jednak teraz chce wykorzystać szlak komercyjnie i nawet dopłaca do obsługi lodołamaczy, które towarzyszą statkom. Dzięki lepszym warunkom pogodowym, szlak z roku na rok jest coraz łatwiejszy do pokonania.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie zamknięty z soboty na niedzielę
Utilitas Wind i Port Tallinn będą wspólnie rozwijać port pod offshore
Na stronie KPRM opublikowano projekt ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód Zalewu Kamieńskiego
Rumunia pomogła wyeksportować w ubiegłym roku 12 mln ton zbóż z Ukrainy
Radny PiS domaga się wyjaśnień w sprawie rewitalizacji Opływu Motławy
O nowoczesnych rozwiązaniach cyfrowych dla polskiego transportu