Chiny chcą importować gaz z Rosji z wykorzystaniem transportu morskiego przez Północną Drogę Morską. Zamówiły już statki do transportu LNG z Jamału. Będą wybudowane przez koreańską stocznię Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
Pekin wiąże duże nadzieje na transport gazu drogą arktyczną. Aby sprostać przeprawie w tak trudnych warunkach, Chińczycy zbudują w sumie 16 statków, za które zapłacą około 5,4 mld dol. Wszystkie zamówione jednostki będą miały wzmocnione poszycie i klasyfikowane będą jako jednostki klasy lodowej Arc7. Na razie powstanie pięć jednostek, które będą kosztować 1,6 mld dolarów każdy.
Północna Droga Morska to szlak morski biegnący wzdłuż północnych brzegów Eurazji, przez Morze Barentsa, Karskie Wrota, Morze Karskie, Cieśninę Wilkickiego, Morze Łaptiewów, Morze Wschodniosyberyjskie, Cieśninę De Longa, Morze Czukockie i Cieśninę Beringa. Zmiany klimatyczne skutkujące kurczeniem się pokrywy arktycznego lodu morskiego sprawiły, że ten szlak łączący Europę z Pacyfikiem otwiera się dla transportu. Statki, które korzystają z tego przejścia oszczędzają sporo czasu i paliwa. Rosja długo blokowała przepływ tą drogą, jednak teraz chce wykorzystać szlak komercyjnie i nawet dopłaca do obsługi lodołamaczy, które towarzyszą statkom. Dzięki lepszym warunkom pogodowym, szlak z roku na rok jest coraz łatwiejszy do pokonania.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key