Główne porty chińskie zaliczyły udane I półrocze. Mimo kryzysu gospodarczego w Państwie Środka, prawie każdy z nich zaliczył wzrost przeładunków kontenerowych.
Chińskie porty na rynku kontenerowym stanowią światową czołówkę. Ma to odbicie w obecnych wynikach. Z ich raportów wynika, że wzrost zanotowały: Singapur o 4,4 proc. do 18 mln TEU, Shenzhen o 5,4 proc. do 11,7 mln TEU, Ningbo-Zhoushan o 9,1 proc. do 10,5 mln TEU, Qingdao o 2,7 proc. do 8,6 mln TEU, Guangzhou o 6,1 proc. do 8,2 mln TEU oraz Tianjin o 5 proc. do 7,2 mln TEU. Nie są znane jeszcze wyniki z Hongkongu, ale prawdopodobnie będzie to jedyny główny port, który zanotuje spadek. W czerwcu zanotowano tam bowiem o 12,9 proc. mniejsze obroty (1,7 mln TEU).
Już za 25 lat Chiny mają stać się światowym liderem w globalnym transporcie kontenerów – ocenia Shanghai International Shipping Institute (SISI), agencja zajmująca się badaniem rynku morskiego. Aby jednak tak się stało władze z Pekinu muszą nie bać się podejmować trudnych decyzji.
- Chińskie przedsiębiorstwa będą musiały częściej konkurować z zagranicznymi firmami. To oznacza koniec monopoli na lokalnym rynku i ostrzejszą walkę o byt. Rządzący nie będą dalej bronić rodzimych biznesmenów przed konkurencją – czytamy w raporcie.
Z raportu SISI wynika, że w 2030 roku przepustowość w Chinach osiągnie 505 mln TEU. Oznacza to 6-procentowy wzrost przeładunków z roku na rok. Napędzać go będą towary z całego świata oraz rozwijający się handel rzekami. Dodatkowo Szanghaj, Qingdao i Hong Kong staną się potężnymi centrami przeładunkowymi, a w rękach chińskich firm znajdą się liczne porty na świecie.
W rozwoju Chin ważną rolę odegra rzeka Jangcy i miasta portowe leżące wzdłuż niej (Changqing, Wuhan, Nanjing, Suzhou). Szacuje się, że w 2030 roku będą one obsługiwać 3,8 mld ton towarów.
- Przemysł zaczyna powoli uciekać ze wschodniego wybrzeża i przenosić się nad rzekę Jangcy. Miasta leżące nad tą rzeką czeka więc okres gwałtownego rozwoju – wynika z raportu.
Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność
Rząd dopłaci do transportu zboża do nadbałtyckich portów
Maersk otworzył trasę kontenerową na Ukrainę przez rumuńskie porty
Piłeś – nie płyń. Kontenerowiec uderza w nabrzeże, pilot pod wpływem
Kanał przez Mierzeję Wiślaną rozwija się. Będzie pełnił funkcję przejścia granicznego
Kolejna dostawa czołgów i armatohaubic dotarła do Portu Gdynia