• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Bractwo Muzułmańskie próbowało wysadzić Kanał Sueski

07.07.2015 11:59 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bractwo Muzułmańskie próbowało wysadzić Kanał Sueski

Partnerzy portalu

Bractwo Muzułmańskie próbowało wysadzić Kanał Sueski - GospodarkaMorska.pl

W poniedziałęk władze Egiptu aresztowały 13 członków Bractwa Muzułmańskiego podejrzewanych o próbę wysadzenia Kanału Sueskiego. Terroryści mieli podłożyć ładunki wybuchowe w różnych miejscach kanału, tak aby utrudnić lub uniemożliwić transport morski przez ten obiekt.

175-letni Kanał Sueski to najszybsze połączenie wodne między Europą i Azją. Jego wodami przepływa ok. 7 proc. światowego handlu morskiego, które generuje ok 5,5 mld dolarów rocznie dla Egiptu. Dlatego atak Bractwa Muzułmańskiego, organizacji wiernej byłemu prezydentowi kraju Mohammadowi Morsiemu, były szczególnie bolesny.

Wśród 13 aresztowanych osób znalazł się jeden z pracowników operatora Kanału Sueskiego. Podejrzanych oskarża się o założenie ładunków wybuchowych na plażach wokół obiektu oraz w jego pomieszczeniach sanitarnych i elektrycznych.

Zbliża się powoli data ukończenia Kanału Sueskiego. - Wykopy i pogłębianie zostaną ukończone 15 lipca. Otwarcie Nowego Kanału Sueskiego nastąpi 6 sierpnia zgodnie z poleceniami narodu egipskiego i egipskiego prezydenta (Abd el-Fataha es-Sisiego) - oświadczył na konferencji prasowej w Ismaili prezes Zarządu Kanału Sueskiego Mohab Mamisz. - Gdy tylko prezydent Sisi ogłosi 6 sierpnia otwarcie żeglug, statki będą mogły przepływać przez kanał.

Na pokonanie nowego szlaku potrzeba będzie tylko 11 godzin, podczas gdy tranzyt kanałem historycznym zabiera około 22 godzin. Obie trasy są połączone czterema małymi kanałami. Jak podały egipskie władze, wykopano już 219 mln metrów sześciennych piasku z koniecznych do sfinalizowania inwestycji 258 mln metrów sześciennych czyli 85 proc.

Opłaty za przejście przez kanał stanowią istotną część egipskiego budżetu. W 2023 roku roczne dochody mają wzrosnąć do 13,2 mld dolarów, a liczba statków przepływających tą trasą z 49 do 97 dziennie. Również wprowadzenie systemu rabatów ma sprawić, że przeprawa kanałem stanie się bardziej opłacalna niż trasa wymagająca opływania Przylądka Dobrej Nadziei. Obniżki cen ustalane będą indywidualnie, po wnikliwej analizie porównawczej całkowitego kosztu przepływu statku Kanałem Sueskim i alternatywnymi trasami. Szacuje się, że ok. 7-8 proc. światowego handlu morskiego, zwłaszcza między Azją a Europą oraz Azją a wschodnim wybrzeżem USA, przechodzi właśnie przez Kanał Sueski. Ponadto szlak ten jest głównym kierunkiem eksportu z Chin, zwłaszcza przewozów kontenerowych i ładunków masowych np. rudy żelaza.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.