• <
PZT_1100x200_gif_2020

BIMCO: Przewoźnicy kontenerowi wciąż pod presją

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski BIMCO: Przewoźnicy kontenerowi wciąż pod presją
BIMCO: Przewoźnicy kontenerowi wciąż pod presją - GospodarkaMorska.pl

Paweł Kuś

06.09.2016 Źródło: własne

Nadpodaż ładowności kontenerowców nad popytem na ich usługi wciąż utrzymuje kryzys w branży przewozu kontenerów - twierdzą eksperci z BIMCO (Baltic and International Maritime Council).

Ogółem popyt na przewozy kontenerowe wzrósł w drugim kwartale tego roku o 2 proc., podobnie jak w tym samym okresie w zeszłym roku. Oznacza to bardzo wolny progres, w szczególności na trasach z Azji do Europy, gdzie wzrost jest jeszcze mniejszy, bo 1,4 proc.

Najgorsze były pierwsze 4 miesiące tego roku. Wtedy armatorzy byli zmuszeni podnieść ceny na rynku spotowym do tysiąca dolarów za TEU, by pokryć straty wynikające z niskich stawek (250 dolarów za TEU). Od początku zeszłego roku stawki nawet nie zbliżyły się do przeciętnego poziomu tysiąca dolarów za TEU.

- Niestety wszelkie pozytywne efekty płynące z wzrostu popytu zostały przykryte przez ogromną nadpodaż jednostek - twierdzą eksperci z BIMCO.

Światowa flota kontenerowców przekroczyła już ładowność 20 mln TEU. W tym roku przyrost osiągnął poziom 1,5 proc. Armatorom przybyło 85 nowych statków o ładowności 598 tys. TEU, na żyletki trafiły z kolei 92 jednostki o ładowności 303 tys. TEU.

 W pozostałej części tego roku trend złomowania będzie się utrzymywał, jako że nic nie zapowiada poprawy na rynku przewozu masowców i kontenerowców. W szczególności armatorzy tych ostatnich jednostek będą bardziej aktywni - mówi Nikos Mikelis, dyrektor GMS - firmy skupującej statki na złomowanie.

Armatorów nie odstrasza nawet niska cena złomu, która w przeciągu ostatniego półtora roku spadła o 50 proc., do 250 dolarów za tonę stali z masowca i 275-280 dolatów za tonę stali z kontenerowca i tankowca.

Większe złomowanie statków ma także swoją ciemną stronę. Rozbieranie statków na azjatyckich plażach często prowadzi do tragedii. Co najmniej pięciu stoczniowców rozbierających statki na plaży w Bangladeszu zginęło w przeciągu ostatnich miesięcy. Niebezpieczna praca z powodowała także poważny uszczerbek na zdrowu kolejnych 5 osób - donosi NGO Shipbreaking Platform.

Źródło:
własne
Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_sprzedaż_pge_390x100_2021

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34462,00 $ tona 6,28% 6 maj
 Cynk 2920,00 $ tona -0,51% 6 maj
 Aluminium 2476,00 $ tona 1,23% 6 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.