PMK
Pierwsze połączenie promowe Gdynia-Trelleborg zostało utworzone 25 kwietnia 1946 roku. Pływał na nim jako pierwszy prom Drottning Victoria.
Szwedzka jednostka została zbudowana w angielskiej stoczni Newcastle w 1909 roku na zamówienie szwedzkiej kolei Statens Järnvägar. Prom liczył 113,33 metry długości, 16,24 metry szerokości i miał zanurzenie na 5,18 metra. Napędzały go dwa 3-cylindrowe silniki parowe o mocy 4600 KM. Dzięki temu mógł osiągnąć prędkość 16 węzłów. Jednostką mogło podróżować 975 pasażerów.
Prom często w swojej historii odwiedzał Polskę. W 1947 roku pływał na linii do niemieckiego Warnemunde, a rok później przeniesiono go na linię Szczecin/Świnoujście. Obsługiwał tam pasażerskie przewozy kolejowe, m.in. pociąg pasażerski Balt-Orient-Express. Na początku lat 50. jednostka powróciła na linię niemiecką. Prom został zezłomowany w 1963 roku.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny