jk/wschodnik.pl
Od września do października odnotowano nielegalne wpłynięcie 30 statków do portów na okupowanym Krymie. Informuje o tym służba prasowa ukraińskiego Ministerstwa ds. Terytoriów Tymczasowo Okupowanych i Osób Wewnętrznie Przesiedlonych.
„Łącznie statki te 79 razy wpłynęły do portów w miejscowościach Kercz, Sewastopol i Teodozja. Spośród nich 23 statki pływają pod flagą Federacji Rosyjskiej, a 7 pod flagami innych państw, w tym Palau, Sierra Leone, Togo i Tanzanii” – napisano w komunikacie.
Ponadto odnotowano obecność 5 statków pod banderami Malty, Panamy, Tanzanii, Togo i Rosji w akwenach portów Sewastopola, Teodozji i Jałty bez wpłynięcia do terminali portu.
Ministerstwo przypomniało przy tym, że porty morskie znajdujące się na terenie Autonomicznej Republiki Krymu – Eupatoria, Kercz, Sewastopol, Teodozja i Jałta – zostały zamknięte na mocy rozporządzenia Gabinetu Ministrów Ukrainy z dnia 30.04.2014 nr 578-p „Niektóre kwestie funkcjonowania transportu morskiego i rzecznego” oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy z dnia 16.06.2014 r. nr 255 „O zamknięciu portów morskich”.
W sierpniu 2017 r. do portów i terminali na Krymie wpłynęły 34 statki intruza pod flagami Federacji Rosyjskiej, Palau, Sierra Leone, Togo, Komorów i Tanzanii.
Wpłynięcie statków pod obcymi banderami do zamkniętych portów morskich i terminali, znajdujących się na terytorium Autonomicznej Republiki Krymu i miasta Sewastopol, będzie traktowane jako naruszenie norm prawa międzynarodowego oraz działania podważające suwerenność Ukrainy, a także jako naruszenie ustawodawstwa Ukrainy, co wiąże się z pociągnięciem właścicieli statków oraz ich operatorów i kapitanów do odpowiedzialności, w tym karnej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody