ew/MGMiŻŚ
Rada Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energi podczas spotkania 3 grudnia br. przyjęła konkluzje w sprawie transportu wodnego śródlądowego. Dokument podkreśla rolę żeglugi śródlądowej, której rozwój może znacznie przyczynić się do łagodzenia negatywnych skutków całego sektora transportu.
W konkluzjach Rada UE kieruje w stronę Komisji Europejskiej postulat realizacji działań zmierzających do pełnego wykorzystania potencjału śródlądowych dróg wodnych w Europie.
Zrównoważony system transportowy w Polsce nie może rozwijać się bez żeglugi śródlądowej – gałęzi, która jest najbardziej ekologiczną i przyjazną środowisku. Przewaga transportu wodnego śródlądowego jest wyraźna, zwłaszcza w mniejszej emisji CO2 w stosunku do transportu kolejowego i drogowego. Ponadto ten rodzaj transportu nie generuje kosztów walki z hałasem, zmniejsza zatłoczenie na drogach, a poziom wypadków komunikacyjnych jest minimalny.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wspierało przyjęcie konkluzji i kontynuuje działania na rzecz aktywizacji sektora żeglugi śródlądowej i włączenia polskich śródlądowych dróg wodnych do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Przywrócenie żeglowności na polskich śródlądowych drogach wodnych należy traktować nie tylko jako wypełnienie zobowiązań międzynarodowych umów, ale jako decydujący wkład w rozwój gospodarczy kraju i Europy.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody