Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) otworzył 2 lipca w Container Terminal Tollerort (CTT) pole testowe do obsługi jednostek napędzanych wodorem oraz punkt tankowania tym "zielonym paliwem" na terenie portu. Ma to stanowić krok ku dekarbonizacji tak logistyki jak i całej branży portowej. Władze portu chcą przetestować rozwiązania w zakresie użycia zielonego paliwa we współpracy ze swoimi partnerami z klastra Clean Port & Logistics Cluster (CPL).
W ramach strategii zrównoważonego rozwoju "Balanced Logistics", HHLA dąży do osiągnięcia neutralnej dla klimatu produkcji w całej Grupie do 2040 roku. Aby to osiągnąć, HHLA od lat koncentruje się na elektryfikacji swoich obiektów i sprzętu w całej Europie. Dąży przy tym do utrzymania pozycji jednego z najważniejszych i największych portów morskich w Europie, a bycie liderem we wprowadzaniu innowacji ma w tym pomóc. W tym celu wodór może znacząco przyczynić się do dalszej dekarbonizacji logistyki, stąd władze portu angażują się nie tylko w jego wykorzystanie w swoich pojazdach ciężarowych, operacjach morskich, ale także w jego imporcie i dystrybucji jako źródła energii. Dzięki szerokiej europejskiej sieci terminali portowych i połączeń intermodalnych, HHLA ma być w doskonałej pozycji, aby wykorzystać możliwości w zakresie importu i eksportu wodoru.
Oficjalnego otwarcia pola testowego dokonały Angela Titzrath, prezes HHLA, wraz z dr Melanie Leonhard, senator ds. ekonomii i innowacji Wolnego i Hanzeatyckiego Miasta Hamburg, Christianem Maaßem, kierownikiem ds. ciepła, wodoru i wydajności w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Ochrony Klimatu, Antje Roß, kierownikiem ds. sieci portowych i aplikacji, NOW GmbH oraz dr Lucienem Robroekiem, prezesem działu rozwiązań technologicznych Hyster-Yale Materials Handling. Dokonano też wtedy pierwszego w porcie tankowania ciągnika siodłowego napędzanego wodorem.
- Cieszymy się, że możemy dziś otworzyć pierwsze pole testowe dla logistyki portowej zasilanej wodorem. Umożliwia nam ono testowanie przyszłych technologii oraz gromadzenie i analizowanie cennych danych. W ten sposób kształtujemy zrównoważoną przyszłość logistyki i nadal inwestujemy w innowacyjne technologie. Dzielimy się naszymi odkryciami z firmami stojącymi przed podobnymi wyzwaniami, aby wspólnie opracowywać przyjazne dla klimatu rozwiązania transportowe. Nasz cel jest jasny: dekarbonizacja branży logistycznej i osiągnięcie naszego celu klimatycznego, jakim jest neutralna dla klimatu produkcja w całej Grupie do 2040 roku - podkreśliła Angela Titzrath.
- Dzięki projektowi Clean Port & Logistics, w porcie w Hamburgu powstał pionierski projekt wykorzystania wodoru w logistyce portowej. Od wózków widłowych po ciągniki siodłowe i inne pojazdy jest promowana przez nas infrastruktura wodorowa torująca drogę przyjaznej dla klimatu logistyce. Mam nadzieję, że pole testowe wodoru będzie miało silny efekt sygnalizacyjny dzięki zaangażowaniu graczy portowych. Tylko w ten sposób uda nam się uczynić logistykę w Niemczech przyjazną dla klimatu - zaznaczył Volker Wissing
- Otwarcie jest ważnym krokiem dla portu w Hamburgu. W przyszłości umożliwi ono korzystanie z napędzanych wodorem pojazdów ciężarowych w terminalach i poza nimi. Potencjał dla portu w Hamburgu i sektora logistycznego jest znaczny - na przykład ciężarówki, które regularnie przyjeżdżają do portu w Hamburgu, mogą również skorzystać z takiej infrastruktury w przyszłości. Centrum testowe pomaga nam zdobyć ważne doświadczenie w tej dziedzinie. HHLA i jej partnerzy kontynuują w ten sposób transformację i dekarbonizację procesów przeładunkowych i transportowych - wskazała Melanie Leonhard.
- Hyster jest pionierem w rozwoju pojazdów elektrycznych do ciężkich zastosowań, w tym ciągników zasilanych ogniwami paliwowymi Nuvera. Jesteśmy bardzo zadowoleni z możliwości przetestowania ciągnika terminalowego Hyster z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe wspólnie z HHLA w operacjach terminalowych. To kontynuacja naszej współpracy z myślącymi przyszłościowo firmami, które chcą odkrywać nowe rozwiązania w ramach swojej podróży w kierunku zrównoważonego rozwoju i wydajności - powiedział Lucien Robroek.
W ramach klastra Clean Port & Logistics od 2022 roku HHLA
współpracuje z ponad 40 firmami partnerskimi z całego świata w celu
opracowania rozwiązań umożliwiających szybkie osiągnięcie dojrzałości
rynkowej przez napędzane wodorem pojazdy ciężarowe i urządzenia
terminalowe oraz przygotowania środków niezbędnych do ich wykorzystania.
Koncepcje opracowane w grupach roboczych w zakresie eksploatacji,
bezpieczeństwa, konserwacji, tankowania i dostaw są obecnie testowane i
optymalizowane w praktyce na polu testowym w CTT. W ostatnich tygodniach
przeprowadzono już pierwsze testy stacji tankowania przy użyciu sprzętu
firm Hyster-Yale, VWG Oldenburg i ciężarówki wodorowej firmy CMB.TECH.
Współpraca w ramach CPL wspiera firmy w dekarbonizacji ich procesów i
dokonywaniu rozsądnych, przyjaznych dla klimatu inwestycji, dostarczając
im niezbędnych informacji i praktycznego doświadczenia.
Klaster Clean Port & Logistics i stacja paliw są finansowane przez Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu łączną kwotą około trzech milionów euro w ramach Narodowego Programu Innowacji w zakresie technologii wodorowych i ogniw paliwowych. Program finansowania jest koordynowany przez NOW GmbH i wdrażany przez Project Management Jülich (PtJ).
Wraz z otwarciem pola testowego i inauguracją stacji tankowania wodoru powstała niezbędna infrastruktura, aby przyspieszyć przejście na bezemisyjną logistykę towarów ciężkich i operacji portowych, aby jeszcze bardziej przyspieszyć dekarbonizację logistyki. Urządzenia takie jak wózki widłowe, układarki pustych kontenerów, wózki widłowe, reach stackery, ciągniki siodłowe i ciężarówki mogą być teraz skutecznie tankowane zielonym wodorem pod ciśnieniem 350 barów w porcie w Hamburgu. Stacja tankowania będzie szeroko dostępna, dając także innym firmom możliwość przetestowania przyjaznych dla klimatu rozwiązań transportowych. Aby móc skorzystać z terminalu, wymagana jest rejestracja w odpowiedniej aplikacji.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął