• <
bulk_cargo_port_szczecin

[WIDEO] Port Gdynia. Powstał system do oczyszczania i odprowadzania ścieków ze statków pasażerskich

jm

24.03.2022 21:54
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski [WIDEO] Port Gdynia. Powstał system do oczyszczania i odprowadzania ścieków ze statków pasażerskich

Partnerzy portalu

[WIDEO] Port Gdynia. Powstał system do oczyszczania i odprowadzania ścieków ze statków pasażerskich - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

Port Gdynia wzbogacił się o ważną infrastrukturę z perspektywy środowiska naturalnego – dzięki specjalnemu systemowi ścieki z promów i statków wycieczkowych będą oczyszczane i odprowadzane bezpośrednio do sieci miejskiej.



Jak nietrudno się domyślić, powstające na promach i statkach wycieczkowych ścieki nie mogą być zrzucane do wody. Co się z nimi zatem dzieje? Są odprowadzane w portach. O ile często dzieje się to po prostu za pomocą specjalnych pojazdów asenizacyjnych, czyli popularnych beczkowozów, w Porcie Gdynia funkcjonowanie rozpocznie niedługo system, który znacznie ułatwi cały proces, na dodatek z dużą ulgą dla środowiska naturalnego.

Gdynia prekursorem na Bałtyku

We czwartek 24 marca w Porcie Gdynia oficjalnie zakończony został projekt pod nazwą „Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków sanitarnych ze statków w Porcie Gdynia”. Najbardziej widocznym elementem tejże infrastruktury jest budynek tak zwanej podczyszczalni ścieków zlokalizowany przy ulicy Polskiej w okolicy Węzła Ofiar Grudnia 70'. Jednakże jest to tylko wierzchołek góry lodowej – projekt wart prawie 62 miliony złotych zakładał wybudowanie specjalnych instalacji, zbiorników i kanalizacji ciągnących się od nabrzeży wzdłuż całej ulicy Polskiej. Za pomocą których ścieki będą odprowadzane bezpośrednio ze statków pasażerskich, odpowiednio oczyszczone i wprowadzone do systemu miejskiego.

Jak mówi Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, jest to pierwsza tego typu instalacja w basenie Morza Bałtyckiego.

– Żeby dzisiaj nawiązać dobre relacje z kontrahentami, u których ekologia jest bardzo wysoko w hierarchii, musimy sami dbać o kierunki ekologiczne. Dzisiaj z dumą możemy powiedzieć, że jesteśmy pierwszym z morskich portów w basenie Morza Bałtyckiego, który może pochwalić się instalacją do zadbania o ścieki sanitarne z jednostek pasażerskich – powiedział Jacek Sadaj.

Prezes powiedział ponadto, że inwestycja pozwoliła na utworzenie nowych placów i parkingów, pod którymi ciągną się elementy systemu. Teren został zatem wykorzystany optymalnie. Sadaj dodał również, że ekologiczne rozwiązania wdrażane w Gdyni są doceniane przez kontrahentów portu.

– Mamy ambicje, żeby reprezentować bardzo wysoki poziom zaangażowania w ochronę środowiska. Powiem nawet, że to nasza deklaracja w tym jubileuszowym roku – deklaracja na kolejne sto lat rozwoju z poszanowaniem zielonego podejścia do ochrony środowiska – podsumował prezes Sadaj.

Miasto się cieszy

Dlaczego nowy system odprowadzania ścieków ze statków jest rozwiązaniem ekologicznym? Przede wszystkim przed wprowadzeniem ścieków do miejskiego systemu są one odpowiednio oczyszczone. Ponadto, poprzez rezygnację z pojazdów asenizacyjnych, a także zminimalizowanie ryzyka wycieku do wody, zmniejszy się negatywne oddziaływanie działalności żeglugowej na środowisko.

Z tego faktu cieszy się także sama Gdynia. Obecny na konferencji wieńczącej projekt wiceprezydent Gdyni do spraw innowacji Michał Guć podkreślał, że była to bardzo duża i ważna inwestycja.

– Wsparcie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pozyskane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia pozwoliło na zrealizowanie inwestycji docelowej, wysokostandardowej, znacząco poprawiającej warunki środowiskowe. Dzięki temu ścieki ze statków, gdzie wytwarzane jest ich najwięcej, z promów, z cruiserów, na których jako miastu bardzo nam zależy, będą trafiały do oczyszczalni. To duża skala projektu i została zrealizowana bardzo sprawnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Cieszy nas to, że duże wyzwania inwestycyjne są bardzo sprawnie realizowane – powiedział Michał Guć.

Cztery statki jednocześnie

Statki pasażerskie mają możliwość zrzutu ścieków sanitarnych na nabrzeżach francuskim, belgijskim i w nowopowstałym terminalu promowym.

Gospodarka Morska


– Z tych rejonów ścieki spływają za pomocą tłoczno-grawitacyjnej kanalizacji sanitarnej, za pośrednictwem sześciu przepompowni ścieków, i trafiają do podczyszczalni do studni rozprężnej. W budynku technologicznym znajduje się serce instalacji podczyszczania ścieków. Żeby odprowadzić je do sieci miejskiej muszą one spełnić szereg wymagań. Wariant, który wybraliśmy jako najbardziej optymalny to metoda mechaniczno-chemicznego podczyszczania – tłumaczyła Magdalena Klawikowska, inspektor nadzoru inwestorskiego branży sanitarnej z ramienia Zarządu Morskiego Portu w Gdyni. Jak poinformowała, maksymalna przepustowość podczyszczalni wynosi 1680 m3 na dobę, co pozwala obsłużyć cztery statki jednocześnie.

Cały projekt kosztował blisko 62 miliony złotych. Prace rozpoczęły się jeszcze w 2019 roku. W pierwszej fazie powstała instalacja zrzutowa, sieć kanalizacji sanitarnej, zbiorniki retencyjno-wyrównawcze i studnia zlewna. W drugiej fazie inwestycji wykonano samą podczyszczalnię i zagospodarowano teren zajęty przez jej obiekty, w ramach czego przebudowany został też układ parkingu dla samochodów ciężarowych.

Projekt został sfinansowany ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia i funduszy unijnych. Uzyskane na jego realizację dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 wyniosło 18,70 mln PLN.



Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.