• <

Port Gdańsk: przeładunek maszyny do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdańsk: przeładunek maszyny do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce
Fot. GospodarkaMorska.pl

W zeszłym tygodniu do Portu Gdańsk przypłynął frachtowiec Tian You z Szanghaju. Dostarczył dla PKP PLK drugą maszynę TBM, której zadaniem będzie wydrążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce.

190-metrowy frachtowiec Tian You (天佑) należący do Cosco Shipping Specialized Carriers pojawił się w Porcie Gdańsk we wtorek 18 lutego. Dostarczył do Polski nie lada ładunek – dużą tarczę TBM (tunnel boring machine) do drążenia tuneli. Ta konkretna maszyna będzie pracować przy budowie najdłuższego w Polsce tunelu kolejowego między Męciną i Mordarką, będącego częścią linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Tunel będzie mierzył 3,75 km.


Rozładunek Tian You przy Nabrzeżu Oliwskim w Gdańsku trwał trzy dni. Wszystkie elementy maszyny – łącznie 2534 tony – zostały załadowane na kilkadziesiąt ciężarówek. Statek w Polsce od strony agencyjnej był obsługiwany przez firmę Wilhelmsen Port Services.

Cała operacja transportu maszyny TBM zostały przetransportowane do Polski na zlecenie PKP PLK. Spółka podaje, że sam napęd główny maszyny waży 100 ton i stanowi najcięższy element. Głowica tnąca TBM ma średnicę ok. 11 metrów i waży 245 ton, ale jest podzielona na pięć części. Największa, centralna część, waży 93 tony. Przenośnik ślimakowy, za pomocą którego wydobyty przez tarczę urobek jest transportowany z tunelu na powierzchnię, ma blisko 20 metrów długości i waży 85 ton.

Budowany tunel między miejscowościami Mordarka i Męcina, który będzie biegł pod wsią Pisarzowa, będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Rozpocznie pracę najpewniej w połowie roku. Drążenie ma potrwać kilkanaście miesięcy i pochłonąć 1,9 mld zł. Do 2027 roku gotowy ma być cały odcinek kolejowej trasy 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Po ukończeniu będzie to jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w historii Polski, jej wartość szacowana jest na ok. 12 mld zł. Docelowo ma umożliwić przejazd pociągów między Krakowem i Nowym Sączem w około godzinę, zaś między Krakowem a Zakopanem w półtorej. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i Gülermak.

Co ciekawe, jeszcze pod koniec roku do Polski dotarła pierwsza, mniejsza tarcza TBM na potrzeby tego samego projektu. Jej zadaniem będzie drążenie mniejszego, równoległego tunelu awaryjnego. Została przeładowana w Gdyni.

Tian You, który dostarczył większą maszynę do Gdańska, to statek general cargo zbudowany w 2018 roku i zarejestrowany w Guangzhou w Chinach. Należy do Cosco Shipping Specialized Carriers, która jest także jego operatorem.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.