W zeszłym tygodniu do Portu Gdańsk przypłynął frachtowiec Tian You z Szanghaju. Dostarczył dla PKP PLK drugą maszynę TBM, której zadaniem będzie wydrążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce.
190-metrowy frachtowiec Tian You (天佑) należący do Cosco Shipping Specialized Carriers pojawił się w Porcie Gdańsk we wtorek 18 lutego. Dostarczył do Polski nie lada ładunek – dużą tarczę TBM (tunnel boring machine) do drążenia tuneli. Ta konkretna maszyna będzie pracować przy budowie najdłuższego w Polsce tunelu kolejowego między Męciną i Mordarką, będącego częścią linii 104 Chabówka – Nowy Sącz. Tunel będzie mierzył 3,75 km.
Rozładunek Tian You przy Nabrzeżu Oliwskim w Gdańsku trwał trzy dni.
Wszystkie elementy maszyny – łącznie 2534 tony – zostały załadowane na
kilkadziesiąt ciężarówek. Statek w Polsce od strony agencyjnej był
obsługiwany przez firmę Wilhelmsen Port Services.
Cała operacja
transportu maszyny TBM zostały przetransportowane do Polski na zlecenie
PKP PLK. Spółka podaje, że sam napęd główny maszyny waży 100 ton i
stanowi najcięższy element. Głowica tnąca TBM ma średnicę ok. 11 metrów i
waży 245 ton, ale jest podzielona na pięć części. Największa, centralna
część, waży 93 tony. Przenośnik ślimakowy, za pomocą którego wydobyty
przez tarczę urobek jest transportowany z tunelu na powierzchnię, ma
blisko 20 metrów długości i waży 85 ton.
Budowany tunel między
miejscowościami Mordarka i Męcina, który będzie biegł pod wsią
Pisarzowa, będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Rozpocznie
pracę najpewniej w połowie roku. Drążenie ma potrwać kilkanaście
miesięcy i pochłonąć 1,9 mld zł. Do 2027 roku gotowy ma być cały odcinek
kolejowej trasy 104 z Chabówki do Nowego Sącza. Po ukończeniu będzie to
jedna z najdroższych inwestycji kolejowych w historii Polski, jej
wartość szacowana jest na ok. 12 mld zł. Docelowo ma umożliwić przejazd
pociągów między Krakowem i Nowym Sączem w około godzinę, zaś między
Krakowem a Zakopanem w półtorej. Głównym wykonawcą jest konsorcjum firm
Budimex i Gülermak.
Co ciekawe, jeszcze pod koniec roku do Polski
dotarła pierwsza, mniejsza tarcza TBM na potrzeby tego samego projektu.
Jej zadaniem będzie drążenie mniejszego, równoległego tunelu
awaryjnego. Została przeładowana w Gdyni.
Tian You, który
dostarczył większą maszynę do Gdańska, to statek general cargo zbudowany
w 2018 roku i zarejestrowany w Guangzhou w Chinach. Należy do Cosco
Shipping Specialized Carriers, która jest także jego operatorem.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny